
La sofrença és un tema tabú i defugim parlar-ne malgrat sigui intrínseca a la nostra existència. Isaïes aborda el tema elaborant un discurs profund, poètic, agosarat i provocatiu, amb frases incisives com la que hem citat. El profeta planteja, segles abans, el que serà un dels fonaments teològics del cristianisme: el sofriment expiatori o el sofriment vicari de Jesús. Ell, sense cap culpa, carrega damunt seu les culpes de tots. Ell assumeix voluntàriament els nostres patiments patint amb nosaltres i per nosaltres.
Això que ens pot semblar tan teològicament complicat i tan humanament absurd: sofrir -sense cap culpa- pels altres, no està gens allunyat de la nostra realitat personal. Coneixem el patiment d’acompanyar uns pares envellits i malalts; el dolor de tenir uns fills amb addiccions, o accidentats, o separats, o allunyats de la fe; la sofrença de tenir la parella malalta física o psíquicament, o d’haver-la perdut; el dolor d’estar allunyat de la teva família treballant en un país estranger; l’aclaparament d’estar en la llista de reducció de plantilla d’una empresa; el sofriment de veure’s exiliat, perseguit, empresonat, torturat, vexat, explotat, marginat, exclòs, a causa de la nacionalitat, la condició social, les idees o les creences... En definitiva, són moltes i variades les sofrences que ens toca assumir sense tenir-ne “cap culpa”.
Davant d’aquest patiment no provocat per nosaltres apareixen els interrogants existencials: el defugim, ens deixem triturar per ell o intenten donar-li algun sentit...? El que ens angoixa del sofriment no és la nostra incapacitat d’assumir-lo, car tenim recursos fisiològics, psicològics, morals i religiosos; el que ens aclapara i ens ensorra és que el dolor sigui en va, que no tingui sentit, que no valgui la pena.
El referent de Jesucrist és fonamental per a nosaltres: ell no només donà sentit a la seva vida, també donà sentit a la seva passió i a la seva mort. Mirats fredament van ser uns esdeveniments irracionals i absurds, però ell sabé transformar-los i omplir-los de contingut: “Ell ha donat la seva vida com a preu de rescat per tots els homes”. Així de clar ens ho deia l’evangeli.
Igualment nosaltres, ajudats pels nostres valors i religiositat, donarem sentit al nostre patiment si ho busquem. No es tracta de resignar-se, ni menys encara de donar respostes barates com “Déu ho vol així”. Es tracta de submergir-se en les tenebres d’aquest dolor acompanyats exclussivament per la fe. Aleshores, misteriosament, hi descobrirem un sentit, i de retruc, humanitzarem i ungirem amb el bàlsam de la fe el nostre patiment; i de retruc, humanitzarem i ungirem amb el bàlsam de la fe el sofriment del nostre entorn; i de retruc, tot serà viscut d’una altra manera, la manera que Déu vol que visquem les coses: impregnades de fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada