"Vanitat i més vanitat, tot és en va". Amb aquesta contundència
començava la primera lectura, que és també la frase inicial del llibre de
l'Eclesiastès, també anomenat Cohèlet. El contingut d'aquesta obra de l'Antic
Testament segueix la vehemència de la frase inicial i esdevé un dard que vol
punxar els deliris de grandesa de la condició humana. Ben sovint inflem les
coses i les persones, o ens inflem a nosaltres mateixos per dissimular les
nostres precarietats o amagar la nostra feblesa existencial. L'Eclesiastès ens dona
un bany de realitat: ens despulla dialècticament i ens fa contemplar
sense miraments les nostres vergonyes existencials. Per ell, l'únic que no
trontolla és la presència de Déu, però sense afegitons humans.
Sant Pau, escrivint als
cristians de Colosses, explica que les etiquetes humanes que elaborem per
classificar-nos i per qualificar-nos no serveixen de res per a un creient:
"Aquí ja no compta ser grec o jueu,
esclau o lliure, circumcís o incircumcís, barbar o escita, esclau o lliure,
sinó que Crist ho és tot, i és de tots". Utilitzant el llenguatge de
l'Eclesiastès, sant Pau diria que tot el que ens lliga a la terra (fornicació,
impuresa, passions, mals desigs, amor al diner) és vanitat de vanitats. Només
Crist, afegiria l'apòstol, dóna sentit i plenitud a l'existència humana.
Jesús, a l'evangeli, també
posa els punts sobre les is sobre el tema. Defuig, en primer lloc, esdevenir
jutge entre dos germans que es barallen per una herència. És més, adverteix a
tothom: "Guardeu-vos de tota
ambició de posseir riqueses", perquè en definitiva no ens asseguren la
vida. És lògic i ben comprensible que en aquesta vida terrenal que vivim hi aboquem
els nostres anhels, les nostres il·lusions i els nostres afanys. Però no hem de
perdre la perspectiva que tot passa, i que marxarem d'aquesta vida tal com vam
entrar-hi: sense res.
El nostre pensar contemporani proposa amb convicció que gaudim
del més ençà tot el que puguem perquè no hi ha més enllà. Però adonem-nos que
amb aquesta proposta tot comença i tot acaba en nosaltres, talment com un
cercle viciós amarat de vanitat existencial. Les lectures d'avui, la Sagrada
Escriptura en general, ens convida a la humilitat existencial, a trencar el
cercle viciós de la nostra endogàmia i a obrir-nos a una realitat transcendent
que ho sosté tot de manera misteriosa i meravellosa, permetent-nos assaborir
alguns glops de plenitud si sabem anar més enllà de la nostra vanitat
existencial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada