Aquesta setmana ha mort Leonard Cohen, músic,
escriptor, poeta. En un dels seus poemes deia: “Hi ha una esquerda en cada cosa
i és per aquí que hi entra la llum”. La
llum entra per les esquerdes de la vida, no per la seguretat i la fermesa. El
temple de Jerusalem semblava no tenir esquerdes, tot era fermesa: “Les seves
pedres magnifiques, i les ofrenes que el decoraven”. Però Jesús sí que hi veia
l’esquerda: “no quedarà pedra sobre pedra”. A la mort de Jesús s’esquinçarà el
vel del lloc sant i després, a partir d’aquesta esquerda, tot el temple serà destruït,
però la llum es filtrarà per les seves esquerdes i anunciarà al món la victòria
del ressuscitat. De fet l’esquerda del temple per on entrava la llum és Jesús
mateix.
Però el mateix podem dir del món. El món se’ns apareix
com el temple de Jerusalem. Compacta, sense esquerdes, tancat en si mateix pels
segles dels segles en les seves fórmules matemàtiques. Però només cal callar
una mica i mirar l’estelada del cel i deixar que creixi el silenci de tantes
paraules i respostes buides en el nostre pit, per veure una esquerda silenciosa
que ho traspassa tot. I a través d’ella
sorgeix un gran interrogant. Una esquerda esfereïdora que pot deixar passar la
llum d’una pregunta radical, de la que formo part: la fi. La fi ens posa davant
del fi. La fi de tot ens pregunta sobre el fi, el sentit, el perquè de tot.
I Jesús continua dient: “Però abans que passi tot això
se us enduran detinguts i us perseguiran”. Les raons de la persecució són
moltes. I algunes culpables per part nostra. Però crec que hi ha una realitat
fonda del perquè de la persecució que prediu i va viure el mateix Jesús. I m’ha
ajudat a comprendre-ho un escriptor romanès. Ell diu que davant la desgracia de
l’altre ens costa molt reaccionar, o simplement caiem en la indiferència. Però
això no passa davant la felicitat de l’altre. No ens deixa indiferents sinó que
la envejarà visceralment. Quasi inconscientment, involuntàriament. I això, per
un sentit de justícia que veiem vulnerat en la felicitat de l’altre contrastant
amb la nostra evident i feridora infelicitat.
Crec que és l’alegria de la fe la causa de la repulsió
que causa el cristianisme (i la seva fascinació). Perquè manifesta el fi,
l’orientació, el sentit de tot. Que tot ho il·lumina.
Crist, al posar-nos davant la fi ens posa davant el
fi, davant el sentit, que es revela en Ell, que és Ell. És com diu Malaquies:
“aquell dia abrusador com una fornal” que quan t’hi apropes et devora, et
consumeix, et purifica. Ho crema tot, i et deixa sol amb el que ets i prou, com
un tió fumejant i quasi consumit. Però Crist també és “el sol de la felicitat i
els seus raigs són saludables”. Ell fa caure, crema tota falsa aparença i , a
l’hora, guareix . Fem nostra la pregària de la litúrgia: “feu que us puguem
servir sempre amb el goig a l’ànima, perquè la felicitat és plena i perdurable
quan us servim a vós”.
“Hi ha una esquerda en cada cosa, i és per aquí que hi
entra la llum” deia Leonard Cohen. No ens avergonyim de les nostres esquerdes i
deixem que s’hi filtri la llum, el foc de la fornal i el sol de la felicitat
que és Jesús.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada