Gn 41, 55-57;42,
5-7a.17-24a/Sl 32/Mt 10, 1-7
Una de les
coses més avorrides que hom pot trobar quan llegeix la Bíblia són les llistes.
Ja siguin les genealogies (que miren de situar el lector o l’oient en l’origen
d’algun personatge famós) o les llistes de ciutats (siguin les conquerides
abans d’entrar a la terra promesa o les repartides entre les dotze tribus), per
només citar els dos exemples més abundants. Sempre hi ha la temptació quan hom
arriba aquí de donar un salt i passar a un altre punt de lectura.
Què fer, però,
quan hom arriba a l’Església, com avui, i es troba que no pot escapar davant de
l’Evangeli que acabem de proclamar? Vull dir, què fem amb un text que sembla un
senzill recordar-nos la llista dels Dotze (per si encara no la coneixíem prou)
o la feina que aquests tenien encarregada de part de Jesús? No tenim
escapatòria, no podem passar de llarg d’aquest breu text, perquè ens aniríem a
casa sense Evangeli! I, en canvi, justament té el seu sentit que la litúrgia
ens el proposi per a la nostra meditació.
Jesús cridà els seu dotze deixebles i els donà poder
de treure els esperits malignes i de guarir tota malaltia, comença dient-nos el text. No
n’escull deu ni vint, n’escull dotze. I ja intuïm que el número dotze té alguna
cosa a veure amb les Dotze Tribus d’Israel. Déu torna a cridar el seu poble
(sempre és Ell que crida, que ens crida una i una altra vegada), no l’abandona,
i ho fa com ho ha fet sempre: no servint-se de models llampants (ni de la moda,
ni de la política, ni de l’esport, d’aquests que surten a les fotos...), sinó
de models senzills del poble: profetes, pescadors, com avui ho fa cridant homes
i dones de tot estrat social, però especialment aquells més senzills, perquè són
els senzills, els cristians d’espardenya podríem dir, els que arriben a tothom
amb una fe neta, simple, transparent, coherent. I Jesús crida i ens crida amb
tota llibertat. És per això que en la llista dels Dotze hi caben tota mena de
personatges: pescadors, cobradors d’impostos, zelotes (els terroristes de
l’època) i un traïdor (ja ens ho avança l’Evangelista). Sí, un traïdor, algú
que haurà conviscut amb Jesús en les mateixes situacions i condicions que els
altres companys de grup, però que al final no haurà entès Jesús. I això també
és un advertiment de l’Evangelista per a nosaltres avui: entenc Jesús o crec
que l’entenc? Perquè a mi també, si em distrec, em pot passar com a Judes:
conèixer tots els llibres d’espiritualitat del món, haver-me llegit la Bíblia
sencera un munt de vegades, no faltar a missa cap Diumenge, però no conèixer
Jesús més que com qui coneix un personatge de la Història. Jesús en el cap, però lluny del cor. Perquè tenir-lo al cap, em fa
savi; però tenir-lo al cor em molesta, em demana compromís. I encara: els Dotze
només seran alguna cosa de profit, si em permeteu dir-ho així, en la mesura que
són deixebles, que tenen clar que els
mestres, els savis i els entesos no són ells, sinó Jesús i que el que viuen i
són està totalment vinculat a Jesús, el que Ell va viure i ensenyar. En
paraules de sant Pau: Ja no sóc jo, és
Crist que viu en mi. Viure amb Crist, en Crist, per Crist, per a Crist i de
Crist per treure els esperits malignes (l’odi, la venjança, la violència...),
per guarir tota malaltia, per anunciar que el Regne de Déu és, definitivament,
ben a prop.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada