Solemnitat de
l’Ascensió
Ac 1, 1-11/Sl
46/Ef 1, 17-23/Mc 16, 15-20
L’altre dia m’arribava una frase atribuïda al Papa emèrit Benet XVI
que diu, referint-se al misteri que avui celebrem: En el Crist elevat al cel, l’ésser humà ha entrat d’una manera inaudita
i nova en la intimitat de Déu; l’home troba, ja per sempre, espai en Déu.
I em sembla una bona frase per resumir les lectures que avui hem
sentit proclamar. Perquè el misteri que celebrem té el seu sentit ple, si m’ho
permeteu dir així, no tant en el que
suposa per al Crist, que també, tal i com ho expressa sant Pau a la carta
als Efesis que hem escoltat quan diu: Tot
ho ha posat sota els seu peus, i a ell l’ha fet cap de tot..., sinó
especialment en com continua la frase l’Apòstol dels gentils: ... i l’ha donat a l’Església, que és el seu
cos i el seu complement, ell que té en totes les coses la seva plenitud; és
a dir, que aquest sentit ple ho és PERQUÈ ENS INCLOU A NOSALTRES, a tu i a mi.
Si em permeteu encara fem un pas més: la particularitat del
cristianisme és la de descobrir en la persona de Jesús de Natzaret la història
d’un Déu que se’ns revela totalment interessat en la història de l’home en
concret. Tant en concret que en la història de la nostra salvació hi té un
paper molt important el misteri de l’Encarnació. Però aquest misteri avui troba
el seu punt àlgid quan aquest home Jesús, ressuscitat en cos i ànima, que
segueix presentant les marques del seu turment a la Creu (la marca dels claus a
les mans i als peus, la marca de la seva ferida al costat), puja al cel, a la
dimensió de Déu Pare, introduint amb Ell la humanitat sencera. És per això que
l’Evangeli de Mateu (27, 51a), per exemple, parlarà, en la mort de Jesús,
d’aquella cortina del Temple que separava l’accés al lloc Santíssim, lloc que
simbolitzava la presència de Déu enmig del poble però on només el Summe
Sacerdot hi podia accedir un cop l’any, esquinçant-se de dalt a baix com
dient-nos: ara l’accés de l’home a Déu
és obert de bat a bat, en Jesús i només en Jesús tenim l’accés franc davant el
Pare.
Però, com ens suggereix Lluc en el text de la primera lectura, Jesús no
ha pujat al cel per restar mirant-nos-el com s’allunya tot caient en un sentimentalisme
fàcil que lamenta la llunyania... no, sinó per portar el testimoniatge de
Jesús, al seu estil, segons la seva manera de fer i actuar (per això els
primers deixebles no es poden moure de Jerusalem fins a rebre l’Esperit de
Jesús) com hem sentit: quan l’Esperit
Sant vindrà a vosaltres, rebreu una força que us farà testimonis meus a
Jerusalem, a tot el país dels jueus, a Samaria i fins als límits més llunyans
de la terra.
Avui, en la nostra Eucaristia, quan sentim aquella exhortació que fa: Amunt els cors! Que de veritat tinguem
posats els nostres cors, plens d’esperança, en Crist sabent que allà on és el
Nostre Senyor hi som també plenament nosaltres, de manera que res de la nostra
humanitat li és aliè al Pare del Cel, cap dels nostres neguits cau en l’oblit
de Déu; cap de les nostres esperances de sentit són una quimera davant Déu,
sinó un SÍ i un AMÉN... perquè en Jesús exaltat, en el seu cos traspassat i
ressuscitat, hi som tu i jo d’una manera inaudita
i nova en la intimitat de Déu per fer de cadascú de nosaltres apòstols del
seu amor, heralds de la seva Paraula definitiva que venç la mort i omple de
vida allà on és proclamada. Que així sigui!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada