20 de maig de 2014
Sant
Bernardí de Siena
Ac
14, 19-28/Sl 144/Jn 14, 27-31a
Us deixo la
pau, us dono la meva pau. No una pau com la que dóna el món. Aquestes paraules de Jesús
que ell mateix adreça als seus deixebles en el seu discurs de comiat abans de fer, com hem escoltat, allò que revelarà
com ell estima el Pare i compleix el que
ell li ha manat les retrobem en un moment de la nostra Eucaristia, en el ritu de la pau. Allà escoltarem: Senyor
nostre Jesucrist, que diguéreu als apòstols: Us deixo la pau, us dono la meva pau, no mireu els nostres pecats, sinó la fe de l’Església, i doneu-li
aquella pau i aquella unitat que vós vau demanar. I tot seguit ens donarem,
ens desitjarem de tot cor la pau els uns als altres.
Aquesta pregària que fem com a capçalera del ritu de la pau m’ha portat ressons de
les dues lectures que avui hem escoltat i m’han parlat de responsabilitat.
Fixeu-vos que li demanem al Senyor que no es fixi en els nostres pecats
(concrets, individuals o col·lectius), sinó en la fe de l’Església. És a dir, en tot allò de bo, de coherent, de sant
que hi ha a l’Església (que és més del que ens pensem i del que surt als
mitjans de comunicació perquè sol ser fet en la humilitat i en la discreció) i
que, si filem prim, veurem que és do de Déu i signe de l’obra de l’Esperit Sant
en el seu si. M’hi ha fet pensar en la primera lectura quan després de l’ensurt
d’un Pau mig mort i de tots els paranys que Pau i Bernabé han passat i que hem
estat escoltant en lectura semi-contínua aquests dies, els trobem sans i
estalvis tornant a l’Església d’Antioquia on diu: Així que arribaren, reuniren la comunitat per anunciar-los tot el que Déu havia fet junt amb ells.
I em vull aturar aquí perquè he mirat diferents traduccions i aquest amb ells és igual d’ambigu en totes. Un
ho llegeix i diu: aquest amb ells fa
referència, clar, a Pau i Bernabé. Ens trobem en una missa d’acció de gràcies
pel que Déu ha fet a través dels dos apòstols. Però podem deixar-ho aquí?
Antioquia és l’església on: Mentre celebraven
un acte de culte al Senyor en ocasió d’un dejuni, l’Esperit Sant digué:
“Separeu-me Bernabé i Saule per a dedicar-los a l’obra a què els he cridat”.
Llavors, després d’haver dejunat i pregat, els imposaren les mans i els van
acomiadar (Ac 13, 2-3). Antioquia era l’església de la missió, l’església
que va assumir l’enviament de Bernabé i Pau a predicar l’Evangeli. Per tant,
crec, podem dir que la missa d’acció de gràcies és no sols per a ells, sinó per
a tota la comunitat, perquè és gràcies a tots que ells foren enviats,
sostinguts en la pregària, el dejuni i segurament econòmicament per a fer el
seu treball, que era el treball de tota la comunitat. Per tant, TOTA L’ESGLÉSIA
ÉS IMPORTANT, i és això el que recordem també cada dia en la nostra Eucaristia
en el ritu de la pau. No sóc jo, com a individu el protagonista, és tota
l’església que m’acompanya, m’ajuda, em sosté a través de la pregària i
l’administració dels sagraments i també a través de l’ajut concret:
l’acolliment, el rentament de peus, el repartiment dels béns...
L’altre ressò són les paraules de Jesús que l’Evangeli
afegeix al do de la pau per part del Mestre: No una pau com la que dóna el món. Penso que en la pregària del
ritu de la pau no ho diem perquè l’Església ho ha assumit ja en totes les
paraules i els gestos de la pregària Eucarística. La pau que el món dóna
acostuma a ser la pau dels vencedors, la pau dels que s’imposen sobre els
altres i, per tant, és una pau efímera, que ha d’estar sempre sobre avís, ja
que quan el feble sigui fort poden canviar les tornes. La pau que dóna Jesús no
és la pau del botxí sobre la víctima, és la pau de la Víctima que venç donant
la vida perquè el món sàpiga, diu Jesús, que
jo estimo el Pare i compleixo el que ell m’ha manat i perquè tinguem vida a
desdir.
Amb el gest de la pau, repetit dia rere dia en la
nostra Eucaristia, recordo la meva responsabilitat comunitària vers el proïsme
i el model de vida que Jesús m’ofereix. Que els uns als altres ens donem sempre
AQUESTA PAU!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada