dimecres, 27 de novembre del 2024

EM SENTO SOL

Hi havia una pintada a una paret que deia “Em sento sol quan em sento invisible”. La soledat comença a ser un problema global. Tant és així que a Gran Bretanya i al Japó hi ha un ministeri del govern que es diu Ministeri de la Solitud. Tots sabem que això ataca especialment a la gent gran. Hi ha un tant per cent molt elevat de gent que té por d’arribar a gran per por de quedar-se quedar sol. I ara també els joves. Hi ha un tant per cent elevat de joves que tenen i diuen sentir una soledat no desitjada. Sobretot el món d’internet provoca un aïllament molt gran.

El text de la paret deia: “Em sento sol quan em sento invisible”. De vegades estem enmig d'una multitud, però amb una gran sensació de solitud. Hi ha molta gent, però ningú mira a ningú i  esdevenim invisibles els uns pels altres. Això passa especialment amb els pobres. Costa molt mirar als ulls del pobre o d’aquell que t’està demanant, esdevé invisible. I els malalts igual, no es miren, i és quan l’altre se sent sol, i nosaltres, també.

 Si Crist és Rei té un regne, que no està fet de coses sinó de persones. Per això, el Regne de Jesús, el Regne de Déu és absolutament el contrari de la soledat, de la solitud. El Regne de Déu expulsa, en la mesura que el deixem actuar, la soledat del nostre cor, la soledat del nostre món, perquè el Regne de Déu està fet no per a mi sol, sinó per crear una fraternitat, una comunitat. Per això, la pregària inicial de la missa del dia de Crist Rei diu: “Oh Pare, que heu volgut reunir totes les coses en Crist”. Reunir vol dir formar una sola cosa.

Sant Agustí deia que en aquest món hi ha com dos regnes, i això es veu molt en l’evangeli de sant Joan. En el judici que es fa a Jesús per part de Pilat desprès d'haver-lo flagel·lat. Dos regnes, dues maneres de governar el món: el Regne de Jesús, que té uns principis, una forma de ser; i el regne de Pilat, dels poderosos, que té una altra forma de ser.

La forma de ser de Pilat és ben concreta. Si li preguntessin d’on surt la seva força diria el que diu Jesús però a la inversa: Jesús diu “Si el meu regne fos d’aquest món, els meus haurien vingut a lluitar”. El primer instrument que té el regne d’aquest món és la violència que Jesús pateix directament, violència provocada per no voler saber la veritat. Diu Pilat a Jesús:i que és la veritat? i marxa sense esperar la resposta. El regne del món està basat en la mentida i, com dirà Jesús en una altra ocasió, en la coacció: “Els poderosos d’aquest món disposen dels altres com si en fossin amos i es pensen ser els que dominen tot el món”. En canvi, el Regne de Jesús és a la inversa del regne d'aquest mon, i és el Regne en què ens hauríem d’inscriure perquè la nostra vida es regís per les lleis i la manera de fer de Jesús. Déu ens ha escollit per implantar, per ajudar-lo a actuar enmig del món. I el primer que diu Jesús del regne d'aquest món, és: “Entre vosaltres no ha de ser així”. No podem disposar dels altres com si en fóssim amos. No hem de fer les coses amb els mateixos mitjans del regne d'aquest món.

I com ha de ser això?

-         Primer: El fonament ha de ser la veritat. Som testimonis de veritat, com Jesús. Som testimonis de la veritat.

-         Segon: El que dirà la litúrgia: “El Regne de Déu és un Regne universal i etern, un Regne de veritat i de vida, un Regne de santedat i de gràcia, de justícia, d’amor i de pau”.

-         I això no s’aconsegueix pensant-se ser l’amo del món, coaccionant o faltant a la veritat. Això s’aconsegueix, dirà Jesús a l'Evangeli: “Qui vulgui ser el primer que sigui el darrer. Qui vulgui ser l’amo que es faci l’esclau de tots, perquè com el Fill de l’Home que no ha vingut a fer-se servir sinó a servir”. Hem de descobrir la bellesa de l’amor que s’expressa en el servei. Ser servidors.

Necessitem que Déu mateix s'agenolli davant nostre i ens renti els peus, com ho feu el dijous sant, i que la seva mirada reposi sobre nosaltres. Ell hi és, truca a la nostra porta. Ens cal elegir a quin Regne volem servir. Cal fer-ho seriosament i anar-ho concretant en els detalls de cada dia. Podrem si la llum de la seva mirada deixem que faci fugir la foscor de la nostra vida, de les nostres mentides. Com dèiem al principi de tot, “em sento sol quan em sento invisible”. Per això, una i altra vegada l’evangeli subratllarà la mirada de Jesús sobre nosaltres, una mirada d’amor, de tendresa, de crida, i ens demana a nosaltres també tenir aquesta mirada activa, perquè el Regne de Déu es vagi implantant, perquè el Regne de Déu vagi guanyant cors, perquè el Regne de Déu es faci present enmig del món. Ell hi és, ens cal dicidir-nos.

 Homilia Solemnitat de Nostre Senyor Jesucrist Rei de Tot el Món
Fra Jacint Duran
24 de novembre de 2024