NO
MOSSEGAR-SE LA LLENGUA
Una de les coses que m’empipa més és que quan estic
menjant de cop i volta, involuntàriament,
em mossego la llengua. Mossegar-se la llengua fa molt mal. Hi ha una expressió
que diem: “aquest no es mossega la llengua”, és una manera de dir que no calla
i diu el que vol dir. En canvi aquell que es mossega la llengua, no d’una
manera fortuïta i física sinó voluntària i simbòlica, està callant, no diu el
que voldria o hauria de dir. Si et mossegues la llengua no pots parlar. Per
tant, té aquest doble sentit, un de literal, que fa mal físicament, i l’altre simbòlic, és diu de la persona que s’està mossegant la
llengua per no dir el que no vol dir, però té ganes de dir.
Podríem dir que les dues coincideixen amb el que de
vegades passa en el nostre món, en el nostre cor, a la nostra vida, que ens
mosseguem la llengua i no expressem el dolor, o l’alegria, o el que el nostre
cor està demanant perquè no està ben vist, o pot portar problemes. Quantes
vegades ens mosseguem la llengua i no parlem de Jesús, perquè no és
políticament correcte! Quantes vegades ens mosseguem la llengua, per no dir la
veritat, per amagar la veritat. Quantes vegades ens mosseguem la llengua i som
poc transparents, sobretot amb els sentiments més profunds de la nostra ànima.
L'Església través de la predicació de
Pau, ha evangelitzat tot el món. I ho és perquè l’apòstol sant Pau és algú que
no es va mossegar la llengua. En un dels seus textos dirà: “l’amor de Crist ens
urgeix”. Sant Pau és el contrari de tot aquell que es mossega la llengua. I
això li portà molts problemes, tants que el van dur a la mort. Però no es va
mossegar la llengua. Va dir la veritat tal com la pensava.
La conversió de sant Pau va precedida d’un fet que la
fonamenta i la possibilita: ell és testimoni directe de la resurrecció. Un
testimoni privilegiat perquè pot parlar en primera persona. Llegint aquests
textos a un se li posen els pels de punta. Ens parla de la seva experiència. És
testimoni de Crist ressuscitat. I també serà apòstol. Perquè ha vist el Senyor
es convertirà, i perquè s’ha convertit esdevindrà apòstol. Per tant, el primer
que trobem en Pau és el fonament de tot el Nou Testament, ha vist Crist vivent
i ressuscitat. I ho és juntament amb altres apòstols.
Com dirà al capítol 15è de Primera Corintis: “i al
darrer de tots se m’aparegué a mi”.“I el darrer de tots, com un nascut fora de
temps, se m’aparegué a mi”. Pau és l’últim dels testimonis. La seva paraula té
una autoritat única. Ens parla directament de la seva pròpia experiència.
I dirà a la carta als Gàlates: “I quan a Déu li semblà
bé, em mostrà el seu Fill perquè jo l'anuncies entre els pagans”. I al capítol
9 de la Primera Corintis dirà: “Jo he vist al meu Senyor”. Tota la seva vida es
basa en això. Tot el Nou Testament es basa en l’experiència dels dotze i també
de sant Pau, que han vist al Senyor vivent, ressuscitat, Senyor de la història
i del món. Crist ressuscitat és l’experiència fundant de Pau. I això fa que tot
sigui nou. Hi ha quantitat de textos que són d’una gran bellesa, la carta als
Filipencs i altres: “Jo volia atrapar al Senyor però ha sigut el Senyor el qui
m’ha atrapat a mi”. Sant Pau té la consciència, l’experiència que Crist
ressuscitat l’ha atrapat i no el deixa anar. Ha quedat presoner de Crist, dirà
ell. I, per tant, dirà: “Ja no soc jo que visc, és Crist que viu amb mi”. I
encara una altra afirmació: “Per a mi viure és Crist”. Per tant, sant Pau té
l’experiència del trobament amb el Ressuscitat, i això el transforma. El
transfigura, el canvia.
I, finalment, el transforma en apòstol, que és el que
proclama l'Església, la litúrgia. A través de Pau, Déu va evangelitzar i
evangelitza tot el món.
El Senyor ens demana avui que no ens mosseguem la
llengua. No ens mosseguem la llengua,
parlem de Crist, parlem de l’experiència profunda de Déu en nosaltres. D’una
manera seriosa, pensada, respectuosa, com dirà sant Pere, però clara, humil i
contundent, respectant i escoltant tothom, però a la vegada sent lúcids i
agraïts de la nostra fe.
Homilia Festa de la Conversió de sant
Pau
Fra Jacint Duran
25 de gener de 2024
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada