A l'evangeli Jesús recita un
repertori d'impossibles: si et peguen en una galta, para l'altra; si et volen
prendre el vestit, afegeix el mantell; si t'obliguen a fer una cosa, no la
facis a contracor; dona quan et demanin; deixa't enganyar; estima els enemics;
prega pels qui et persegueixen.
Amb aquestes instruccions Jesús
convida a anar més enllà del que considerem correcte, just, acceptable,
tolerable. Dient això, vol que trenquem els nostres espais de confort i de
control, deixant-nos interpel·lar tothora pel que ve de fora, i que exigeix una
atenció constant. Jesús trenca esquemes de manera provocativa, i vint segles
després, els qui volem ser deixebles seus, encara no sabem on mirar quan
escoltem aquest evangeli tan directe, tant interpel·lador. Si en alguns textos de
l'Escriptura tenim clar que no s'han de llegir al peu de la lletra, i que s'han
d'interpretar, són precisament aquests, que ens sacsegen de dalt a baix, per
dins i per fora. Per això hem de diluir-los tot el possible.
Jesús s'inspirà en l'Antic Testament al fer aquestes propostes. El llibre del Levític ens oferia un petit tast en la primera lectura: no tinguis malícia als teus germans; no callis davant del què està malament; no siguis venjatiu, no siguis rancuniós; estima els altres com a tu mateix. Ja veiem que l'Antic Testament no està superat per a un cristià, com de vegades podem escoltar.
Jesús s'inspirà en l'Antic Testament al fer aquestes propostes. El llibre del Levític ens oferia un petit tast en la primera lectura: no tinguis malícia als teus germans; no callis davant del què està malament; no siguis venjatiu, no siguis rancuniós; estima els altres com a tu mateix. Ja veiem que l'Antic Testament no està superat per a un cristià, com de vegades podem escoltar.
Si volem sintonitzar amb
aquestes instruccions, hem de fer el canvi de registre que sant Pau proposa en
la segona lectura: "si algú es té savi
segons la saviesa del món present, que es faci ignorant, per poder arribar a
ser savi de veritat". El món present dona instruccions de tota mena, i
encara que totes puguin ser bones —que
és dir molt—, aquestes no miren més enllà de la realitat terrenal,
i els referents últims queden desdibuixats. No succeeix així amb una persona
creient, que té els horitzons ben definits: "Sigueu sants, perquè jo, el Senyor, el vostre Déu, sóc sant",
deia la primera lectura. "Sigueu
bons del tot, com ho és el vostre pare celestial", deia Jesús a
l'evangeli.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada