"La separació
entre l’Església i la Sinagoga es pot considerar el primer cisma en la història
de l’Església." Així de contundent s'expressava el cardenal Koch, l'actual president del Consell pontifici per a la Promoció de la Unitat
dels Cristians. Ho afirmava en una al·locució que repassava 50 anys de diàleg
catòlic amb el judaisme a partir del document Nostra Aetate, del Concili Vaticà
II. És digne d'elogi aquest canvi de mentalitat, que capgira tants segles de rebuig
mutu i de delimitar murs separadors.
Igualment
succeeix amb les aproximacions actuals dels estudis paulins. La conversió de l'apòstol
ja no es veu com aquell jueu que rebutjà la seva religió i que es convertí al
cristianisme. Avui dia, es contempla sant Pau com un jueu transformat per
Jesucrist, que no renuncià a la seva identitat religiosa, sinó que l'obrí i
l'adaptà a tots els pobles. L'apòstol volia combinar tradició i innovació, singularitat
i pluralisme. Aquests equilibris continuen essent reptes pendents en totes les
esglésies, vint-i-un segles després.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada