Dimarts, 17 de novembre de 2015
Santa Elisabet d’Hongria, patrona del Terç Orde
Sir 26, 1-3.19-24/Sl 30/Mt 25,31-40
Aquest matí,
mentre pensava què podria predicar aquest vespre, en descobrir que el text de
l’Evangeli d’avui per a la Festa de Santa Elisabet d’Hongria era el mateix que
el de Diumenge passat per a la Festa de Sant Martí de Tours, i evitar de caure
en la temptació de predicar el mateix, m’ha vingut a la ment un text clàssic de
la mística, un escrit anònim del s. XIV, que es diu El núvol del no saber.
En el número 6 d’aquest llibre, on l’autor es
demana per la manera més segura d’accedir a Déu, diu el següent (i perdoneu-me
la cita un xic llarga): Però ara em
demanaràs: ¿Com vaig a pensar en Déu mateix i què és? I res et puc respondre,
llevat que no ho sé, doncs amb aquesta pregunta m’aboques a la foscor mateixa,
al mateix núvol del no saber on vull que t’hi trobis. Donat que, si bé és cert
que per mitjà de la gràcia de Déu podem arribar a saber tot allò referent a
d’altres matèries i pensar en elles –sí, fins les obres de Déu–, ningú pot
pensar Déu mateix. Per tant, deixaré de costat tot allò que puc pensar i
escolliré allò que no puc pensar com a objecte del meu amor. ¿Per què? Perquè Déu pot, sens dubte, ser
estimat; però no pot ser pensat. Per mitjà de l’amor podem captar-lo i
retenir-lo, però mai per mitjà de les idees.
¿Què és un
sant, què és una santa? Em sembla que la santa que avui celebrem és un model
excel·lent d’allò que més caracteritza la santedat: algú no que teoritza sobre Déu (no serà mai un teòleg de despatx, amb
tots els respectes als teòlegs que bé els necessitem), algú no que parla buidament sobre Déu, sinó
algú que VIU DÉU. Algú, com diu el
text que hem recordat, que capta i reté
Déu mateix perquè l’estima de forma pràctica. Conrad de Magburg, el
confessor de santa Elisabet, ja comentava sobre ella: Afirmo –i ho dic davant de Déu– que molt poques vegades he vist una
dona tan contemplativa i alhora tan activa.
L’Amor és
exigent. Implica anar morint mica en mica a un mateix, a tot allò secundari i
que en la vida espiritual, de comunió amb Déu, esdevé tard o d’hora un llast. Anar
abandonant els prejudicis sobre Déu per poder arribar dins les nostres
limitacions a capir una mica qui és Ell de veritat. És el camí de la creu, el
pas del donar al donar-se. És el camí de Santa Elisabet
que neix reina i mor pobra. Que va entendre perfectament allò que ja digué el
Baptista en el seu dia: Cal que Ell
creixi i que jo minvi. Que Jesús sigui cada cop més evident en mi.
I l’Evangeli
d’avui ens recorda justament que aquest camí que escollí Santa Elisabet és EL
CAMÍ SEGUR de coneixement de Déu. Tant que no sols és el coneixement, el tast
de la seva Presència ja ara aquí a la terra, sinó la seguretat d’una comunió
eterna amb Déu mateix: Veniu, beneïts del
meu Pare: preneu possessió del Regne que ell us tenia preparat des de la
creació del món... perquè tot allò que fèieu a cadascun d’aquests germans meus,
per petit que fos, m’ho fèieu a mi. Celebrem, doncs, aquest Amor no fet
d’idees sinó de gestos concrets, com l’Amor de Jesús per nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada