Existeix el progrés? Realment està avançant la
humanitat? No ho sé. Certament que és clar que tècnicament es progressa, però,
sense negar noves sensibilitats morals..., humanament es pot dir que es va
endavant?
Aquesta setmana s’ha recordat el 70è aniversari de
l’esclat de les bombes atòmiques que foren llençades pels Estats Units sobre
dues ciutats japoneses. I amb això es diu que es va acabar una de les grans
tragèdies del segle XX: La Segona Guerra Mundial. Guerra començada per una de
les nacions no sols amb més científics sinó amb més cultura d’aquell moment. La
ciència, la tècnica, la cultura no asseguren la humanització sinó que poden
caure, i de fet han caigut, en mans de destructors.
La fe no ens diu que el món progressa contínuament
fins arribar a la plenitud. El que ens diu la fe és que Crist ha vençut, ha
vençut el mal i la mort, ha ressuscitat realment i així ha donat esperança,
plenitud i sentit a cada moment de la vida i del món i de la història per
terrible que sigui podem anticipar-ne la plenitud. Passi el que passi en el món
desemboca en Ell.
El creient sap que pot anticipar aquest triomf en
qualsevol moment per dur i inhumà que sigui. Ahir es va recordar la mort del
franciscà sant Maximilià Maria Kolbe. Aquest franciscà polonès que va estar al
Japó de missioner i que fou empresonat a Polònia per oposar-se al règim nazi. Fa
74 anys, el 14 d’agost, que morí de gana i de set a la presó amb d’altres com a
represàlia per la fuga d’un altre pres. Com sabeu, la decisió dels qui havien
de morir es féu a sorts, a ell no li tocava, però es va canviar per un altre
que era pare de família. Aquest gest sí que marca el camí i el sentit i no pas
la tècnica i la ciència. Més encara, fa realment present el fi del món.
Anticipa realment la plenitud final. Això és fer present el Regne de Crist, no
hi ha res que pugui oposar-se a què Jesús ressuscitat regni en persones així.
Això és anticipar la victòria final. És com diu l’Apocalipsi: “Ara és l’hora de
la victòria del nostre Déu... i el seu Messies ja governa”. La lògica del poder
i de la por són trencades per la força del Senyor ressuscitat. Maria en el Magnificat canta: “El Senyor derroca els
poderosos del soli i exalça els humils, omple de béns els pobres i els rics
se’n tornen sense res”.
El primer company de sant Francesc fou fra Bernat de
Quintavalle, era 6 anys més gran que ell. Quan es va convertir, doncs, tenia 33
anys, feia dos anys que Francesc vivia la seva nova vida mal vist per quasi
tothom. Bernat era ric, molt ric, era doctorat amb Dret Canònic i Civil per la
Universitat de Bolonya, era un personatge amb poder i autoritat a la ciutat.
Així, també Bernat, ell que era dels rics, se’n tornà
sense res. Això sí, voluntàriament, quan va veure l’exemple de Francesc i va
escoltar Jesús que li deia, com al jove ric: “Vés, ven tot el que tens i
dóna-ho als pobres”. Ho donà tot, i aquí sí que els pobres es van “omplir de béns”.
Ell, que era poderós, fou derrocat; això sí, voluntàriament.
Ell, que era doctor en Dret, des d’aquell moment deixà de jutjar. Les fonts
primitives subratllen especialment que no volia jutjar ningú com diu Jesús: “No
jutgeu i no sereu jutjats”; “No vulguis treure la brossa de l’ull del teu germà,
si no treus la biga del teu”.
I fra Bernat no ho féu mogut per la por, ni per
imposició de ningú, sinó lliurement. Això sí, els textos antics ens diuen una i
una altra vegada que fra Bernat “fou pres per una altíssima contemplació” que deixava
admirat al mateix sant Francesc qui li tenia un gran respecte, sobretot quan el
trobava immergit en la pregària. Vivia anticipadament la joia de la
resurrecció.
Amb Crist ha començat una nova creació i
l’experimenten els qui es confien. Una nova creació no basada en el tenir: “Ara
és l’hora de la victòria del nostre Déu... i el seu Messies ja governa” diu
l’Apocalipsi. Ara, aquí.
Maria: “Feliç tu que has cregut. Allò que t’ha fet
saber el Senyor es complirà”. Ella és la més gran anticipació d’aquest fi del
món. Ella participa plenament de la resurrecció del Crist.
I aquesta nova creació desafia qualsevol poder, perquè
el Ressuscitat ja regna i el seu Esperit venç amb la força de Déu i amb una
lògica que no és la dels senyors d’aquest món. L’Eucaristia n’és l’erupció permanent
i nosaltres estem cridats a fer-la present.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada