“Elemental estimat
Watson” aquesta frase que sempre s’atribueix a Sherlock Holmes no es troba mai
en les novel·les i relats d’aquest personatge, sinó en produccions posteriors
que no són de l’autor d’aquest personatge. En canvi, Conan Doyle, sí que va dir
en una ocasió: “Que difícil és entendre una persona i que fàcil entendre una
multitud!” Quan s’analitzen estadístiques i es comparen grans grups humans és
relativament fàcil descobrir les motivacions del seu comportament. Sobretot actualment,
que no ens fiem d’altres raons que no siguin les raons econòmiques. Abans
d’analitzar els fets ja en sabem la causa. La lectura dels fets socials i
històrics la reduïm a una recerca de seguretat econòmica o d’una més gran
afirmació del poder del grup. A això se
li suma una manera pròpia de fer-ho de cada grup o nació. Poca cosa més.
Una vegada feta
aquesta lectura, del que es tracta és d’aplicar això al cas concret, a la
persona concreta. Cal tractar aquesta persona com un cas concret del que se sap
en general. Allò que s’ha dit de la societat, del grup a què pertany la persona
concreta, segurament en part és veritat, però la seva aplicació mecànica a la
persona concreta és l’origen de la xenofòbia. No es veu la persona concreta
sinó la concreció d’allò que és general. No tinc al davant una persona concreta
i irrepetible, sinó a un alemany, un musulmà, un americà... i, per tant,
aquesta persona és així i no d’una altra manera: “els americans són així,
aquest és americà, per tant, és així...”. Ens fa por deixar-nos sorprendre per
la novetat.
Però el creador de
Shelock Holmes afirma amb tota contundència que el particular no és una simple
concreció d’allò general: “Que difícil és entendre una persona...” Això ho
afirma algú que, a través del seu personatge, mostra un coneixement
especialment elevat de les persones i del seu comportament. L’home és un
misteri, jo sóc un misteri. Quan es redueix el nostre misteri a un simple
problema intranscendent, hi ha el perill de mutilar la nostra vida i de no
respectar l’altre tot reduint-lo a una simple concreció d’ una espècie i, per
tant, intercanviable i prescindible.
Aquesta concretesa,
el cristianisme l’aplica al mateix Déu. Déu s’ha encarnat en Jesús. És aquesta
concreció la que escandalitza els jueus: “no és Jesús, el fill de Josep?” Com
pot dir que ha vingut del cel? És com si li llegissin el full d’empadronament:
el nom dels pares, el lloc de naixement... Avui, també, es vol arribar a Jesús
així, amb una acumulació de dates i dades. Certament que això ajuda, però Jesús
no és un simple objecte per ser conegut, sinó algú amb qui parlar, en qui
confiar. “Tasteu i veureu que n’és de bo el Senyor, feliç l’home que s’hi
refugia”. Jesús és algú que cal menjar, que cal assumir.
“Ja que Déu ningú
no l’ha vist mai: només aquell que ve de Déu ha vist al Pare”. Déu es revela en
el concret: no és un concepte general, un pensament. “Qui m’ha vist a mi, ha
vist el Pare”, diu Jesús. Això és el que creia Pau quan deia als efesis: “Sou
fills estimats de Déu: imiteu el vostre Pare”. Però com es pot imitar Déu -hom
es pot preguntar- si jo no l’he vist mai? La resposta de Pau és ben clara: “Viviu
estimant, com el Crist ens estimà”. És Jesús qui ens mostra la manera de fer de
Déu”. És qui realitza la promesa de l’Escriptura: “Tots sereu instruïts per
Déu”. És a través de la concreció de Jesús que Déu es fa conèixer. No són
raonaments ni investigacions. Jesús és la porta.
I és aquesta
dinàmica del concret el que ens demana de seguir ara i aquí. Quan parlem dels
immigrants i de tota la cruesa d’aquesta greu situació, diem que està molt bé
que hi hagi gent que reaccioni i que es creïn aquests contactes de bona
voluntat, que ajudi, però que això sols són mesures pal·liatives, que cal una
voluntat dels polítics per fer front a questa situació. I és en part veritat.
Cal una valentia política per afrontar aquest desastre humanitari amb
l’amplitud que té. Cal una visió general i posar mitjans nacionals i
internacionals. Això és així. Deixeu-me canviar, però, l’accent. Els polítics
han de posar els mitjans necessaris, però no deixaran mai de ser, com a màxim,
pal·liatius. Perquè sempre tenen al davant allò general, no allò concret. Tenen
estadístiques i cal que es moguin en aquest camp: és el seu camp. La de
voluntària que fa classes a un grup a França, la del Padre patera a Andalusia ,
la dels frares caputxins de Sicília, etc. Aquests tenen a les mans allò
concret, la persona, aquests no donen una resposta simplement pal·liativa, sinó
que van al centre del problema: acollir i mirar als ulls l’altre concret i real.
Aquí és el lloc dels cristians, de l’Església. El més difícil d’entendre,
d’acollir i, per tant, on es posa a prova el que Pau demanava: “Imiteu al
vostre Pare. Viviu estimant com Crist ens estimà”. No es poden estimar
estadístiques. En el concret, Déu ens desafia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada