Festa
de l’Exaltació de la Santa Creu
Nm
21, 4b-9/Sl 77/Fl 2, 6-11/Jn 3, 13-17
A l’Imperi
Romà (la creu) era considerada com la forma més ignominiosa d’execució. No és
estrany, doncs, que als inicis de la predicació apostòlica, com relata sant
Pau, molts es resistissin a creure en Jesucrist justament per la manera com
havia mort (Prof. David Amado Fernández, ABAT OLIVA
CEU).
Què ha passat, doncs? Com és que un instrument de
tortura i, a més, pedra d’escàndol per a jueus i per a grecs en temps de sant
Pau ha canviat tant de significat que ara ha esdevingut un objecte de veneració
per als cristians?
El que ha passat és que en aquesta Creu hi ha mort
Jesús. I això ho ha canviat tot. En cert sentit Jesús no va morir de forma diferent
dels altres condemnats a la mateixa pena, com ho testimonien els Evangelis en
parlar dels dos lladres ajusticiats a un costat i a l’altre de Jesús. Però la
tradició cristiana ha meditat profundament sobre la mort de Jesús i el seu
significat.
Avui la litúrgia ens proposa justament alguns
d’aquests textos per a la nostra meditació. D’una banda, el text de la Carta als Filipencs on Pau recull un himne (i un himne, com un poema, és sempre el
recull de la fe d’un poble feta sentiment). El text que hem escoltat és tot
just l’himne, però ens manca l’exhortació que fa Pau als de Filips a què
tinguin els mateixos sentiments de Jesús. Jesús
s’abaixà i es féu obedient fins acceptar la mort i una mort de creu. De
manera que, per a sant Pau, la creu ja no és un mer instrument de tortura, sinó
el lloc on Jesús expressa la seva
obediència al Pare. Però, permeteu-me que faci aquesta reflexió:
l’obediència de Jesús al Pare no és morir
en creu. Quin pare vol veure la mort del seu fill i d’una manera sagnant
com aquesta? Més aviat la fidelitat de
Jesús al Pare, el seu parlar clar i
català, és a dir, no callar sinó condemnar o fer evidents la hipocresia i
l’ús banal del nom de Déu que feien alguns dels líders religiosos del seu
temps; el seu posar per endavant no la norma d’una llei morta, sinó descobrir
la nova llei de l’amor que supera tota norma, perquè l’amor sempre és donar-se
més i més, sense reserves a l’Estimat, cosa que fa de Jesús el qui acull no els
lletrats i poderosos, sinó els publicans, les prostitutes, els pecadors com tu
i com jo. Totes aquestes coses són les que porten Jesús a la creu. Com avui
senzillament ser cristià en alguns llocs del món significa la creu en forma de
mort, de persecució, d’expropiació de béns.
L’altre text són les paraules de Jesús a Nicodem: Déu envià el seu Fill al món no perquè el
condemnés, sinó per salvar el món gràcies a ell. I això és important,
perquè revela que Jesús assumeix la creu també com la mostra més forta d’amor per a TOT EL MÓN, no per a uns
quants. Amb aquesta mort és com si Déu digués: NO VULL NINGÚ MÉS CLAVAT EN
CREU, ja ha mort un, l’Innocent per antonomàsia. Qui viu a l’ombra d’aquesta Creu
viurà per sempre més, i ja no cal que, per viure jo, un altre hagi de ser
sacrificat; que per tenir més i aparentar hagi de fer-ho a expenses dels més
febles. Tots podem viure sota l’Arbre de la Creu. Per això, ho hem de recordar
també, la vida del cristià comença amb el senyal de la creu i aquesta
l’acompanya durant tota la vida. És el senyal que el sacerdot, pares i padrins
fan al front de l’infantó que és presentat al bateig, com a senyal de
benvinguda a l’Església de Déu. És record també de què serà batejat per
compartir la mort i la resurrecció de Jesús. És igualment el signe amb el que
obrim qualsevol acte litúrgic, com ho hem fet en començar aquesta Eucaristia i,
sobretot, com hem fet abans d’escoltar l’Evangeli, d’escoltar les paraules i
fets de Jesús, el Senyor. És el signe prefigurat ja en la profecia d’Ezequiel: Passa pel mig de la ciutat, pel mig de
Jerusalem, i marca amb una creu al front els homes que gemeguen i es dolen de
totes les abominacions que es fan enmig d’ella (Ez 9, 4) i que sant Francesc adoptà per a signar els seus documents
esdevenint la TAU franciscana, el signe dels qui estimen Déu i són estimats per
Ell. I cada cop que fem sobre el nostre cos el senyal de la creu, d’alguna
manera, aspergim la sang de Crist damunt del nostre cos com la sang que era
passada per damunt dels dos muntants i de la llinda de les cases on els jueus
menjaven la seva primera Pasqua, abans de ser alliberats del poder de Faraó (Ex 12, 7), per recordar-nos que som
seus i que ningú no ens podrà separar de l’amor de Déu.
Si això és així, venerem amb devoció aquesta Creu
on ha mort el Salvador del Món, recordem que som seus i visquem com Ell va
viure: completament donats, en la mesura de les nostres possibilitats, a Déu i
al proïsme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada