El 24 d’agost el
president de la Conferència dels Bisbes de l’Irak va escriure una carta a la
Conferència Episcopal Europea. En ella exposava la terrible situació en què es troben
els cristians d’aquell país. Descriu com, pel sol fet de ser cristians, han
estat espoliats dels seus béns (a vegades pels seus propis veïns) i desplaçats
dels seus llocs de residència. Molts d’ells han estat assassinats amb crueltat.
Sabem per altres fonts que famílies senceres han estat deixades al mig del
desert, d’altres decapitats i d’altres fins crucificats. El bisbe ha quedat
decebut de les quasi inexistents i aigualides condemnes del món musulmà, però
també de la indiferència d’Europa, que no vol adonar-se de la tragèdia humanitària
que té a les portes i de la qual és, en bona part, responsable. Recordem el
trio de les Açores. Desapareix la presència cristiana a l’Orient Mitjà que té
les seves arrels allí des dels inicis i sembla que a ningú no l’interessa.
A més dels
cristians són també perseguides altres comunitats religioses i ètniques. Vull subratllar
el fet de la tragèdia de les comunitats cristianes, perquè és una constant en
d’altres parts, tant d’Orient Mitjà com d’altres parts del món, i que entre
nosaltres està silenciat perquè no queda bé parlar-ne. És com si en el fons ens
estigués bé que desaparegués el cristianisme, com deia un articulista l’altra
dia en un diari. Entre nosaltres hem neutralitzat el cristianisme i fins l’hem
criminalitzat reduint-lo a quatre tòpics negatius. Ens està bé que desaparegui?
Ens hauríem de preguntar si no estaríem millor sense Església? Sense fe? Cadascú
amb les seves creences, sense comunitat ni llocs de culte? És això el que
volem? És cert que Europa no s’entén sense el cristianisme, però també és cert
que no tot, ni la majoria, de la cultura d’Europa és cristiana. En moltes
ocasions és voluntàriament i explícitament anticristiana. Aquí ha nascut
l’ateisme més militant i ferotge. La fe
en Crist fa nosa.
Però aquest és,
sobretot, el nostre problema, el meu problema: Jo voldria que la fe no existís,
em fa nosa, m’és una ferida enutjosa? De fet així ho manifesta un dels creients
més paradigmàtics: el profeta Jeremies. “M’has seduït Senyor i m’he deixat
seduir, us heu apoderat de mi i m’heu dominat... tot el dia la paraula del
Senyor m’és motiu d’escarni i de burles”. Per això continua dient el profeta:
“No en vull parlar més, no diré res més en nom d’ell, però llavors sentia entre
els meus ossos un foc devorador. He mirat de contenir-lo i no he pogut”. El
creient és algú que no encaixa amb el seu entorn, ni ha d’encaixar. Per això
Pau diu: “No us emmotlleu al món present; transformeu-vos renovellant la vostra
manera de veure les coses”. I és una peça fora de lloc perquè té una manera de
veure i viure diferent. Tota la vida d’un seguidor de Jesús és un constant
caminar per transformar-se a imatge de Crist que diu: “Si algú vol seguir-me,
que prengui la seva creu i m’acompanyi. Qui vulgui salvar la vida la perdrà,
però qui la perdi per mi la retrobarà”. Si
la fe en Crist no fa nosa no és fe.
El contingut de la
nostra fe és l’anunci de la més gran esperança, però es deixa reduir a un
simple feix de frases dolces per penjar al facebook.
Jesús és una alternativa, no un pedaç. Per això moltes vegades ens neguem a
deixar-nos atreure per Ell, tenim por de les conseqüències. I malgrat tot podem
dir amb el salmista: “Tot jo tinc set de Vós, per Vós es desviu el meu cor, com
terra eixuta sense una gota d’aigua”. “La meva ànima s’ha enamorat de vós”,
però el salmista sap perfectament el que diu: “L’amor que em teniu val més que
la vida”. Déu és més que jo, per això pot salvar-me, per això el cerco amb tot
el cor, sense Ell no sóc.
Que els cristians
siguin perseguits i no els perseguidors és bo, està en la línea del seu Mestre.
Que els cristians siguin perseguits i criticats és bo, perquè vol dir que no
encaixen amb el seu entorn. Que els cristians siguin perseguits i criticats
també ens ha de fer preguntar si ho som per
ser coherents amb Jesús o per altres raons per les quals ens cal
canviar.
En aquest sentit el
bisbe de l’Irak acaba dient: “Estem orgullosos del destí dels nostres fills i
filles i de la seva fermesa i coratge davant la tragèdia per raó del seu
credo”. I ens diu que no necessiten “declaracions esgotadores, sinó comunió
real”, com ho ha fet la Conferència Episcopal Francesa i el mateix papa
Francesc.
Aquests cristians
demanen sobretot la solidaritat dels altres cristians i ens mostren el rostre
de Crist, Aquell que ens crida a seguir-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada