Dimecres, 17 de juliol de
2013
Ex 3, 1-7a.9-12/Sl 102/Mt 11,
25-27
Explica un Midraix (comentari rabínic de la Torah , el nostre Pentateuc)
sobre el text de l’Èxode que acabem
d’escoltar que, quan Déu va voler revelar-se a Moisès, qui encara era un novell
en això de fer de profeta, Déu es digué: “Si
em revelo a Moisès en una veu tronadora, l’espantaré. Si ho faig per mitjà d’un
xiuxiueig, no em sentirà.
Què va fer Déu? –es demana l’autor–, Déu parlà Moisès amb la
veu del seu pare, així Moisès va respondre: “Aquí em teniu, pare, què voleu de
mi?”. I Déu el va respondre: “Jo no sóc el teu pare. Jo sóc el Déu del teu
pare. M’he dirigit a tu amb una veu familiar perquè no tinguessis por.”
M’agrada pensar en Déu com aquesta veu
familiar. En primer lloc, perquè expressa aquest desig de Déu de voler-se
comunicar amb nosaltres. És Déu i, en principi, com a tal, res no hauria de
fer-nos pensar en un Ésser Superior i Transcendent que tingués cap necessitat
de comunicar-se amb nosaltres. De fet, podria comportar-se perfectament com els
humans ho fem tan sovint amb les rates de laboratori quan les posem en un
laberint i mirem què fan i com reaccionen davant diverses situacions
programades. De fet hi hagué un corrent de pensament, el Deisme, que creia fa
no fa això mateix: hi ha un Déu creador, però un cop feta aquesta feina Déu
s’ha desentès de tot plegat. Però la nostra fe, la fe en Jesús, la fe de
l’Església que poua també en aquesta antiga fe bíblica jueva, ens parla de Déu
com a persona, algú que té una
voluntat, que parla, que es comunica i, sobretot, que no és aliè a tot allò que
ha creat, sinó el seu origen i qui el sosté amorosament. I, en segon lloc, perquè
aquesta veu familiar és també una
prova d’algú que cerca de parlar-nos al nostre nivell. És la gran intuïció de
l’autor d’aquest Midraix: un Déu que es preocupa de no fer por, de no aterrar,
però també que sap trobar la manera de fer-se escoltar. És més: que vol de nosaltres una resposta.
Les paraules de Jesús, la seva vida, els seus gestos, són cabdals per
als cristians. De fet ells són la llum amb què il·luminem aquestes antigues
històries de la religió d’Israel, per entendre-les, per cercar el seu
significat profund més enllà de la lletra i per comprovar també com, sovint,
Jesús, tot explicant-les o vivint-les, les depassa carregant-les d’un nou
sentit. Jesús en l’Evangeli d’avui, amb aquest esclat de joia i lloança al
Pare, recorda efectivament que Déu s’ha
revelat i que ha volgut fer-ho a la seva manera: no als doctes i intel·ligents,
als savis o als entesos, sinó als senzills. També l’Evangeli ens recorda que ningú no coneix veritablement el Pare, fora del Fill i d’aquells a qui el Fill
el vol revelar. Ell, Jesús, el Crist ressuscitat, és la Paraula definitiva que ens
parla com ningú del Pare.
Avui, però, ens podríem equivocar pensant quina sort la de Moisès
escoltant la veu de Déu venint d’aquella bardissa que el foc no consumia, quan
tindrem davant els nostres ulls un miracle encara més excels: Déu fent-se petit
en forma de pa, que vol venir dins nostre per fer de nosaltres un sagrari, per
fer de nosaltres una bardissa inflamada del seu amor des d’on la veu de Déu
arribi als altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada