diumenge, 10 de novembre del 2019

Crec en la resurrecció dels morts i la vida eterna (Diumenge 32)


"El Rei del món ens ressuscitarà a una vida eterna", és la resposta convençuda d'un dels set germans torturats fins a morir, en la primera lectura. Un altre germà expressava: "és bo de confiar en l'esperança que Déu ens dona de ressuscitar-nos". Aquest relat martirial de l'Antic Testament, que la tradició cristiana utilitzarà per narrar els martiris dels primers cristians, presenta de manera clara la creença en la resurrecció i la vida futura en el segle II aC. 

Això ens permet situar-nos adequadament en l'ambient religiós del judaisme del temps de Jesús, del qual l'evangeli que hem escoltat ens ofereix un tast. Ens deia que "els saduceus neguen que els homes hagin de ressuscitar". Es tracta, diríem en el nostre llenguatge actual, del col·lectiu laïcista bel·ligerant, que no només no creia en la resurrecció, sinó que la negava. La condició benestant que s'atribueix als saduceus els faria un grup amb una incidència social notòria. Del col·lectiu creient, que sí creia en la resurrecció, tenim els fariseus, i podem afegir a Joan Baptista i a Jesús amb els seus deixebles, i altres que no coneixem. Com s'esdevé avui dia, el debat sobre la vida futura també era present en aquells temps. 

Els saduceus de l'evangeli volen confondre Jesús amb un exemple capciós: "Amb quin marit viurà, en la vida futura, la dona que n'ha tingut set?" Jesús es desmarca d'aquesta pregunta trampa que ridiculitza la vida eterna, talment com s'esdevé avui dia quan s'utilitzen arguments erudits i científics per desqualificar-la. El llenguatge i els arguments són diferents, però la intenció continua essent la mateixa. Jesús es limita a utilitzar la tradició jueva per argumentar la resurrecció i la vida futura. El mateix hem de fer nosaltres en el nostre context: tenim el Nou Testament amb Jesucrist ressuscitat, i segles de tradició cristiana al darrere. Els arguments hi són, però en el fons es tracta de creure o de no creure, així de clar. 

Sant Pau tampoc es veié fora d'aquests debats. Ho reflecteix sobretot en la primera carta als Corintis, quan sentencia que si no creiem que Jesucrist ha ressuscitat, la nostra fe és ridícula. En el fragment d'avui, de la carta als tessalonicencs, diu que Déu "ens ha concedit, per la seva gràcia, un consol etern, i una bona esperança". El nostre món ens ofereix molts consols, però tots són fugissers. Déu, a través de Jesucrist ens ofereix un "consol etern". Triem! El nostre món està sortosament ple d'esperança, però que trontolla quan hi ha dificultats. Déu ens dona una "bona esperança", aquella que no defalleix perquè té la mirada posada en Jesucrist i en la vida eterna.