"El Senyor es desdigué del mal que havia amenaçat de fer al seu poble",
ens deia el final de la primera lectura. En aquest relat del vedell d'or, Déu
expressa uns sentiments i uns comportaments massa humans, i la mediació de
Moisès aconsegueix apaivagar la seva ira. De fet, el pecat dels israelites no
"té perdó de Déu", diríem en llenguatge de carrer. Però Déu es calma
i continua donant confiança als fills d'Israel, que tanmateix seguiran posant a
prova la seva paciència. Malgrat una part del poble acabi castigada per l'esdeveniment,
el relat expressa que es tracta de quelcom circumscrit i molt menor del que
hauria de ser. El llibre de l'Èxode subratlla en tot moment la comprensió
divina per les debilitats dels fills d'Israel, però hi ha pecats greus, com el
del vedell d'or, que mereixen una punició. No n'hi ha prou amb el penediment. Això
ho veiem molt clar en la societat civil, on cada transgressió té un tipus de
punició.
Sant Pau, escrivint al seu
company Timoteu, ens desconcerta amb una confessió pública on exhibeix els seus
draps bruts: "blasfemava contra
ell, el perseguia i l'injuriava". Però l'apòstol també comparteix les
meravelles que el mateix Jesucrist obrà en ell: "la gràcia de nostre Senyor Jesucrist ha estat pròdiga en mi".
El motiu d'aquest canvi tan radical l'extraiem del que diu poc després: "entre els pecadors jo sóc el primer".
Pau no s'avergonyeix de manifestar-se com el primer dels pecadors, per això
l'acció divina entra dins d'ell i el transforma de cap a peus. Ens atrevim a
dir que això només funciona en l'àmbit de fe, o com a molt en l'àmbit familiar
íntim, o en el suport a col·lectius marginals, on reconèixer la debilitat et
salva. No és així en els altres àmbits, on manifestar la teva feblesa et
condemna. Imaginem un càrrec públic o un polític declarant que ha fet una cosa
malament: el relleu és imminent. Imaginem un esportista d'un equip confessant
que ha fet una cosa malament: serà substituït en el proper partit. Imaginem un treballador
de qualsevol àmbit reconeixent que ha fet una cosa malament: el baixaran de
categoria o l'acomiadaran. Reconèixer les febleses acostuma a ser una pèrdua.
Sant Pau diu que per a ell va ser un guany.
L'evangeli
ens posa a l'abast paràboles conegudes i amb un missatge entenedor: Jesucrist és
com aquell pastor que deixa noranta-nou ovelles bones per anar a cercar
l'esgarriada. Jesucrist és com aquella dona que busca sense parar la moneda
perduda fins a trobar-la. Déu Pare és com aquell pare bo que acull amb alegria
el retorn del fill perdut, que es penedeix del que ha fet i torna a casa
humiliat. També nosaltres, i sobretot la nostra societat, ens allunyem de Déu i
de la fe, i després ho justifiquem de mil maneres, enlloc de capcots, reconèixer
que ens hem esgarriat. Amb una mica d'humilitat aquest retorn esdevé més fàcil
i més ràpid. Això és el que va fer, finalment, el fill pròdig de la paràbola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada