
Sant Pau, escrivint al seu
company Timoteu, ens desconcerta amb una confessió pública on exhibeix els seus
draps bruts: "blasfemava contra
ell, el perseguia i l'injuriava". Però l'apòstol també comparteix les
meravelles que el mateix Jesucrist obrà en ell: "la gràcia de nostre Senyor Jesucrist ha estat pròdiga en mi".
El motiu d'aquest canvi tan radical l'extraiem del que diu poc després: "entre els pecadors jo sóc el primer".
Pau no s'avergonyeix de manifestar-se com el primer dels pecadors, per això
l'acció divina entra dins d'ell i el transforma de cap a peus. Ens atrevim a
dir que això només funciona en l'àmbit de fe, o com a molt en l'àmbit familiar
íntim, o en el suport a col·lectius marginals, on reconèixer la debilitat et
salva. No és així en els altres àmbits, on manifestar la teva feblesa et
condemna. Imaginem un càrrec públic o un polític declarant que ha fet una cosa
malament: el relleu és imminent. Imaginem un esportista d'un equip confessant
que ha fet una cosa malament: serà substituït en el proper partit. Imaginem un treballador
de qualsevol àmbit reconeixent que ha fet una cosa malament: el baixaran de
categoria o l'acomiadaran. Reconèixer les febleses acostuma a ser una pèrdua.
Sant Pau diu que per a ell va ser un guany.
L'evangeli
ens posa a l'abast paràboles conegudes i amb un missatge entenedor: Jesucrist és
com aquell pastor que deixa noranta-nou ovelles bones per anar a cercar
l'esgarriada. Jesucrist és com aquella dona que busca sense parar la moneda
perduda fins a trobar-la. Déu Pare és com aquell pare bo que acull amb alegria
el retorn del fill perdut, que es penedeix del que ha fet i torna a casa
humiliat. També nosaltres, i sobretot la nostra societat, ens allunyem de Déu i
de la fe, i després ho justifiquem de mil maneres, enlloc de capcots, reconèixer
que ens hem esgarriat. Amb una mica d'humilitat aquest retorn esdevé més fàcil
i més ràpid. Això és el que va fer, finalment, el fill pròdig de la paràbola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada