En la primera lectura, el
profeta Jeremies exhorta els seus contemporanis a l'esperança: el missatge
s'adreçava als qui estaven obligadament exiliats a Babilònia, als qui havien
escapat a altres llocs, als qui romanien a Jerusalem i a Judea sota el jou dels
babilonis. Els profeta els anuncia amb determinació que Iahvè alliberà el seu
poble i traurà del seu damunt el jou que els oprimeix. Tot i que la nostra
realitat social i política permeti fer alguns paral·lels quan es refereix a exiliats i captivitats, el que
ens falla és el missatge de Jeremies, que és essencialment religiós, malgrat que
afecti a circumstàncies socials i polítiques. La nostra sensibilitat social dominant
té ben clar que la religió i Déu no solucionen res, però el profeta anuncia que
Iahvè serà qui ho arreglarà tot. Qui té la raó?
"He vist la captivitat dels meus fills i de les meves filles i els he deslliurats", era la resposta al salm responsorial. Una resposta que fa anys ens faria poc impacte, però que avui dia repetim plena de contingut i de proximitat pel que tots sabem.
"He vist la captivitat dels meus fills i de les meves filles i els he deslliurats", era la resposta al salm responsorial. Una resposta que fa anys ens faria poc impacte, però que avui dia repetim plena de contingut i de proximitat pel que tots sabem.
En la segona lectura, l'autor
de la carta als Hebreus, exhorta a la perseverança, enmig de les dificultats,
siguin quines siguin. Se'ns diu que "tinguem
la mirada fixa en Jesús" i que fem com ell, que suportà tota mena
d'atacs i ultratges sense defallir en el seu objectiu. El referent de Jesús,
subratlla l'escrit, ens ajudarà a mantenir-nos ferms en tota mena de
dificultats personals, materials i socials. El missatge també és ben útil i
alliçonador pel nostre context, quan s'intenta anar contracorrent i fent una
llarga cursa de resistència. Però també és un missatge religiós, fonamentat en
Jesucrist. Ara bé, si no creus en Jesucrist, com pots voler imitar el seu exemple?
Si no tens fe, d'on treus la força interior per imitar-lo?
L'evangeli ens presentava l'episodi
de les noces de Canà on hi participa Jesús, la seva mare i els deixebles. El
missatge de l'episodi és que Jesús, per la intercessió de Maria, transforma la
realitat, o si voleu, la millora. El marc d'acció és un convit de noces: una
realitat petita, però concreta i viva, que sense voler-ho, i sense saber-ho, esdevé
l'entorn d'un miracle. Però el prodigi només l'experimenten els protagonistes:
Jesús, Maria, i els criats, que normalment no se'ls escolta. Només se n'adonen
els deixebles, que són ben pocs. Però tots gaudeixen alegrement de l'aigua convertida en
bon vi. Aquest escenari de la paràbola esdevé una descripció
magistral de com viure la fe en els nostres temps: Déu segueix fent miracles amagats
a través de Jesucrist, amb la intercessió de Maria, i la presència directa d'alguns
irrellevants; els pocs deixebles de Jesús s'adonen del que passa i creuen en ell; la majoria de la gent se'n beneficia despreocupadament.
De manera semblant succeïa
a la Barcelona del segle XIII, quan per inspiració divina i la mediació de
Maria, uns barcelonins fundaven l'orde de la Mercè, dedicant-se a alliberat captius
arreu de la Mediterrània, quelcom ben actual. Déu inspirava, Maria feia de
mitjancera, uns homes actuaven, i els altres se'n van beneficiar. Perquè Déu no perd el
temps cercant aplaudiments massius, convocant rodes de premsa o organitzant
campanyes publicitàries. Déu va discretament per feina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada