Sant Pau, quan escriu als
cristians de la grega i cosmopolita ciutat de Corint, també té en ment el
projecte col·lectiu de Déu sobre els humans. Escriu l'adjectiu "tots" cinc vegades per posar
èmfasi sobre l'equilibri imprescindible entre el projecte comunitari de Déu i
la nostra responsabilitat personal, que ha d'evitar la gran temptació de la
complaença. Per això diu "els qui
es creuen estar ferms, que mirin de no caure".
L'evangeli de Lluc explica que a Jesús li toca lidiar amb la casuística tan nefasta i també tan
actual del joc moral dels bons i dels dolents, dels innocents i dels culpables.
Els fets concrets de barrejar la sang de galileus amb la sang d'animals
sacrificats, i d'una torre que s'ensorra damunt divuit persones, són valorats com
un signe fefaent de la seva indignitat. Jesús posa els punts
sobre les is i es distancia d'aquests dualismes excloents que no porten enlloc.
Tots som bons i dolents, tots som innocents i culpables, vindria a dir-nos
Jesús. Per això tots necessitem conversió, però també mereixem consideració, perquè tots som capaços de donar bons
fruits si se'ns tracta amb respecte i amb confiança. Jesús explica una paràbola
d'exemple, on una figuera que no fa fruit vol ser tallada per l'amo, que és
interpel·lat pel vinyater que protegeix la figuera i vol intentar de salvar-la.
El mateix passa amb nosaltres en àmbits de la nostra vida, sobretot el laboral,
quan, com la figuera, no donem els bons fruits que hauríem de donar per
circumstàncies diverses. La decisió humana i lògica, de tallar-nos, troba la
defensa divina, confiant que, amb la cura necessària, acabarem donant bons
fruits.
La
paciència i la confiança divina amb els humans no té límits i mereix la nostra
admiració i el nostre agraïment. Ens ho deia el salm responsorial: "El Senyor és compassiu i benigne, lent per
al càstig, ric en l'amor".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada