Rm 6, 12-18/Sl 123/Lc 12, 39-48
Diuen que Viktor Frankl (1905-1997), neuròleg,
psiquiatra i filòsof jueu que es féu famós arran d’un llibre seu on narrava les
seves experiències en el camp de concentració titulat L’home a la recerca de sentit (1945) afirmava que de la mateixa
manera que hi ha una Estàtua de la
Llibertat, calia construir-ne una Estàtua
de la Responsabilitat. I la idea no està malament, tot i que dubto que mai
s’arribi a construir la dita estàtua.
El nostre món
és un món que, després de les dues grans guerres mundials al s. XX i d’altres
barbaritats (genocidi armeni, genocidi jueu, guerra de Bòsnia, etc.) ha anat
creixent amb una gran sensibilitat per les llibertats, els drets i els deures.
Però ens ha mancat, i encara potser ens manca, un profunda catequesi de la
responsabilitat. Potser avui ens pot sorprendre trobar dibuixada aquesta catequesi
en textos antics com els que hem sentit proclamar i adonar-nos que ens manca,
com sempre, aprofundir més en allò que creiem.
Ahir fra
Jacint feia molt bé en parlar-nos de les paradoxes dins la nostra fe. Entre
aquelles paraules no recollides en cap Evangeli però dites per Pau amb la
seguretat de ser paraules del mateix Jesús que deien: és més benaurat donar que rebre, i la importància de saber que
també el contrari és necessari: saber
rebre per a poder donar i donar-se a Déu i a l’altre. Aquestes paradoxes de
la nostra fe revelen, si hom té temps per meditar-les, la tensió que hi ha al
darrera: una tensió produïda, sostinguda, pel fet que la nostra fe sempre és el
desig d’anar aprofundint en una relació entre dos persones que són tremendament
desiguals: nosaltres (generalment inestables, canviants, volubles,
manipulables...) i Déu (tot el contrari de nosaltres però que és, curiosament,
Aquell que primer ha volgut tenir relació amb nosaltres, que ens busca, ens
atreu, ens dignifica, ens allibera).
D’aquesta
relació volguda i sostinguda per la gràcia de Déu (el que ens diu la primera
lectura: perquè no viviu sota la Llei, sinó
sota la gràcia de Déu) neix la confiança que Déu té amb tu i amb mi per
donar-nos un sentit, una missió en la nostra vida. Encara que aquesta missió no
cristal·litzi formalment en un càrrec polític, d’empresa o eclesiàstic
importants (que per se no garanteixen
res de res), sinó que “simplement” sigui la vida que se’ns ha donat viscuda amb
agraïment i carregada d’humanitat, oberta a Déu i als altres. I d’aquesta
confiança que Déu té amb tu i amb mi neix com a fruit la responsabilitat. Si
l’amo, que és Déu, ha posat la seva confiança amb tu i amb mi i amb tots els
batejats, els qui formem la Seva Església, perquè administrem els sagraments
que parlen d’acollida, d’amor desinteressat, de preocupació preferencial per
aquells que res no tenen, de misericòrdia... no podem ser de cap de les maneres
d’aquells que diuen irresponsablement: El
meu amo triga a venir... convertint-me en amo i senyor dels altres. Ni puc
ser irresponsable per por al càstig, sinó que em cal recordar el molt que he
rebut de franc i que, per no ser meu, ho haig de compartir. És recordar-nos del
que sant Pau ens diu a la primera lectura: no
presteu al pecat el vostre cos perquè en faci armes per al mal; més aviat
oferiu-vos a Déu, ara que heu passat de la mort a la vida; oferiu-li tot el que sou com a armes per al bé.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada