EREMO DELLE CARCERI (ASSISI) |
Diumenge XI, 17 de juny de 2012
Ez 17, 22-24/Sl 91/2 Co 5, 6-10/Mc 4, 26-34
No ens enganyem, no tenim un tractat en el qual, fil per
randa, Jesús ens detalli què és el Regne del cel i com l’hem de construir.
A nosaltres, fills del cartesianisme i la il·lustració,
ens costa d’entrar en les paràboles bíbliques perquè la seva riquesa, sovint,
ens apareix enterbolida per un pòsit cultural de segles que està ben lluny de
la nostra manera de pensar i d’entendre.
Un exemple el tenim en les paràboles del Regne que trobem
en l’Evangeli d’avui. En elles Jesús intenta donar als seus oients (i Marc, de
retruc, als membres de la seva comunitat) unes llambregades del que és el
Regne, sense voler exhaurir, ni molt menys, tot el que el Regne pot donar de
si.
La primera
comparació és ben concreta, a jutjar per l’experiència que en tenien els
conciutadans de Jesús quan treballaven la terra. La clau em sembla que es troba
en aquestes paraules: De nit i de dia,
mentre ell (el pagès) dorm o està
llevat, la llavor germina i creix sense que ell sàpiga com.
Podria semblar màgia i, en canvi, per la cultura que
tenim en ciències naturals, sabem fins al detall què és el que passa i quines
condicions s’han de donar per a què la llavor creixi. Però l’èmfasi de Jesús aquí
(em sembla) és AQUEST NOSTRE NO FER RES pel que fa al creixement del Regne. Un
no fer res que no vol pas dir PASSIVISME ni TANTSEMENFOTISME (si m’ho permeteu
dir així, com ens ho deia sovint un professor de la Facultat de Teologia). No
vol dir que no hi posem res de la nostra part, sinó que recordem que el
creixement o l’èxit (ep, i un èxit que mai no té a veure amb les nostres
expectatives o en la d’alguns moviments) no ve dels diners, no ve de la força
del nombre, ni de la força bruta: VE DE DÉU. El creixement és SEU i, creieu-me,
ELL ÉS LA GARANTIA D’UN CREIXEMENT QUE DURI A LLARG TERMINI.
La segona
comparació en l’Evangeli esdevé complementària de la que acabem de veure quan
parla del creixement del gra de mostassa que
es posa a créixer i acaba més gran que totes les hortalisses, amb unes branques
tan grosses que els ocells es poden ajocar a la seva ombra. No em negareu
que, en sentir això, no hem estem temptats a dir: VA, HOME, VA, SI LA MOSTASSA
ÉS UN ARBUST! COM PODRIA CRÉIXER TANT DESMESURADAMENT? I ja estem
racionalitzant quelcom irracionalitzable. Justament aquí la lectura del profeta
Ezequiel que hem escoltat ens ajuda a captar el sentit, doncs diu el profeta: Ocells de tota mena s’ajocaran a la seva
ombra (la de l’esqueix de cedre plantat per Déu mateix) i viuran en el seu brancatge. Tots els
arbres del bosc (que representen les nacions que envoltaven Israel) sabran que jo sóc el Senyor. Jo abaixo els
arbres alts i faig créixer els menuts, asseco els arbres verds i faig reverdir
els secs.
Aquestes paraules dites a un poble en l’exili i sense
esperança eren capaces de ser molt ben enteses per l’auditori i donar gruix
d’identitat. Déu intervindria, en el seu moment, i faria tornar el seu poble a
la seva terra, fent-lo créixer i donar fruit (multiplicació i extensió) davant
de les nacions que res no podrien fer per aturar-ho.
Aquesta és novament l’aposta de Jesús. Ell, que sap que
els seus oients poden relacionar les seves paràboles amb les del profeta, els
està dient que Déu ja està actuant a favor seu, que el Regne no sols és enmig
d’ells, sinó creixent desmesuradament i sense aturar-se, com un gra de mostassa
que es transformés en un arbre gros com el cedre de qui parlava el profeta.
Però, què ens diu avui a nosaltres tot això? I encara
més, és que ens ha de dir alguna cosa? És obligat que aquesta paràbola
escoltada avui esdevingui quelcom dinàmic i actual per a nosaltres? O podem
bandejar-la pensant que ja no té res a veure amb nosaltres?
Jo acabo d’arribar d’Assís, de fer un pelegrinatge
juntament amb el P. Mateu (crec que alguns el coneixeu) i 45 persones més. I us
haig de confessar que anar a Le Carceri (uns eremitoris tot pujant la muntanya
del Subasio, en el mateix Assís, i a La Verna (el lloc on Francesc rebé els
estigmes) m’han deixat bocabadat. Per què? Perquè quan un veu aquelles
muntanyes, aquells boscos i, a més, aquells forats a les roques, aquelles
baumes on hi habitava Francesc hom es demana: com és possible que un home sol (cert,
després amb 11 més), amb la seva manera de viure, pobre, feble, a la
intempèrie, pogués (poguessin) atreure en poc temps 5.000 persones a l’Orde?
Deixem de banda els profetes de calamitats, centrem-nos
en les paraules de Jesús avui i, contra tota desesperança, alcem els ulls ben
alt, perquè el Regne creix, ningú no el pot aturar. No com nosaltres voldríem,
no com nosaltres potser somiem o esperarem, sinó com Ell vol. Però, ben cert,
no ho farà sense nosaltres, sense el nostre compromís, sense la renovació
diària de la nostra aposta per viure l’Evangeli que Jesús predicà i el portà a
donar la vida per tothom.
Que aquesta Eucaristia sigui penyora d’aquest compromís
per portar arreu la Bona Notícia d’un Regne on tothom hi és benvingut, on
tothom pot trobar casa seva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada