Un dia, passejant amb uns amics (jo devia tenir quinze o setze anys), una
companya va fer un comentari d’aquells que et queden, tant, que recordo fins i
tot el lloc exacte on érem. Va dir: “Moltes vegades m’imagino el moment de la
meva mort”. Vista la sorpresa general dels qui l’escoltàvem, ens explicà: “Hi
penso perquè crec que ha de ser com el moment en què hom tanca un llibre.”
A mi m’agrada llegir, i, per tant, la imatge de la vida com un llibre, com
un relat, és una imatge que no m’està malament. En el fons, expressa el desig
que tenim que la nostra vida tingui un sentit, una coherència. I és veritat que
el moment de tancar el llibre després d’acabar-lo té una certa importància: és
aleshores que t’adones realment de si aquell llibre t’ha agradat o no.
Per què m’ha vingut al cap aquesta anècdota? Perquè preparant aquesta
Eucaristia m’he fixat que tota ella
està estructurada entorn d’un
relat, entorn d’un llibre, que són les Sagrades Escriptures. Tant el
Pregó que hem escoltat al principi com les lectures que hem proclamat van
insistint en els moments clau d’aquesta història, que fonamenta la nostra fe.
Els cristians recordem tot aquest relat, que en la nit d’avui arriba a la
plenitud, perquè creiem que és la història de Déu en aquest món.
No som els únics, doncs, que escrivim el llibre de la nostra vida. També
Déu ha volgut escriure el seu. Però aquest llibre que escriu Déu, sembla tenir
algunes diferències amb el nostre, almenys tal com se l’imaginava aquesta amiga
meva. D’entrada perquè aquella imaginació del moment en què tanca el llibre i
veu quin gust li ha deixat és una imaginació com molt solitària. Sembla que la
meva vida només m’importa a mi, només jo he d’acabar veient quin sentit té. El
llibre que escriu Déu és diferent: Ell fa una història compartida, que inclou
els altres. Així ho diuen les lectures que hem anat sentint: Déu crea, allibera,
acompanya... Tota la història de l’AT i tota la història de Jesús és la
història d’aquest Déu que no fa una història per a ell, sinó amb nosaltres i
per a nosaltres.
No només hi ha aquesta diferència. Per a aquella amiga meva, hi ha un
moment en què el llibre de la vida es tanca, un moment en què ella esperava
poder fer una llambregada final i veure si havia valgut la pena o no. Però el
cas és que no sabem el llibre com ni quan es tancarà, i l’experiència ens diu
que moltes vegades, ja sigui perquè ho fa sobtadament o perquè el procés que hi
porta exhaureix la persona, no dóna ni la possibilitat, ni les forces, ni les
ganes, de fer aquesta mirada final. No obstant, quan parlem del llibre que
escriu Déu, de la història que avui recordem, precisament en aquesta nit de
Pasqua veiem que no s’acaba amb la mort. Déu escriu una història, però l’escriu
amb nosaltres, i ho fa en un llibre que no es tanca.
Aquesta idea estranya d’un Déu que té una
història és el cor de la nostra vida cristiana. I per què dic que és una idea estranya?
Fixeu-vos que parlem de Déu, no d’un déu, com els de les mitologies antigues,
sinó de Déu, que per definició està més enllà del temps, més enllà de l’espai,
no està sotmès a canvis ni a variacions ni a necessitats, i no té perquè
arriscar res. Si Déu viu una història, si el vèiem ahir, Divendres Sant, clavat
en una Creu, sotmès al fracàs, al sofriment, a la mort i al rebuig, no és per
Ell, sinó per nosaltres. Déu ha escrit
una història en aquest món, no perquè Ell ho necessiti, sinó perquè nosaltres
ho necessitem.
Des d’aquesta nit que avui celebrem, ens trobem davant d’una alternativa: o
escrivim el nostre propi llibre, sabent que un dia es tancarà, i que potser no
tindrem temps ni de pensar si ha tingut cap sentit, o ens incorporem en el llibre de la història de Déu, escrivint la nostra pàgina juntament amb Ell,
incorporant-nos en aquest relat que s’obre a l’infinit i continua en la seva
comunitat, l’Església; aquesta Església tacada pel pecat, la fragilitat
i la infidelitat, però que precisament per això testimonia d’aquest Déu que es
manté sempre fidel, ens estén la mà i ens obre l’eternitat.
Un tòpic d’aquells tan suats (una d’aquestes coses que anem repetint des
del Renaixement o la Il ·lustració,
i que cada persona que la diu es pensa ser la primera en fer-ho) és la idea que
creure en una vida després de la mort treu valor a la nostra vida en aquest
món. Avui veiem que és justament al revés: creure en una vida eterna és creure que la nostra vida en aquest món té
un valor infinit, que el nostre dia a dia, viscut en la fe, ens incorpora en
una història sense fi.
Avui renovarem el nostre Baptisme, el dia en què vam ser incorporats en
aquesta història de Déu. Som conscients d’aquesta alternativa que tenim al
davant i ho fem amb els ulls posats en aquesta vida que Déu ens promet i que, com
diu C.S. Lewis, és com un llibre que no s’acaba mai, i on cada capítol és
millor que l’anterior.
DISSABTE
SANT - VETLLA PASQUAL –B-, 7 d’abril 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada