El salmista també ho reflectia quan, en una situació semblant a la del Servent de Iahvè, expressava: “Tots els qui em veuen es riuen de mi, amb els llavis i amb el cap prenen aires de mofa”. La tradició cristiana llegeix aquest salm 21 com la pregària de Jesús a la creu. Nosaltres hem repetit la mateixa frase de Jesús abans de morir, i que obre el salm: “Déu meu, Déu meu, per què m'heu abandonat?”
Sant Pau, escrivia als cristians de Filips un dels fragments més llegits en la litúrgia, l’himne de la kènosi o de l’anorreament absolut de Jesús. Del més elevat descendí al més baix, i del més baix, ascendí de nou al més alt “perquè tothom, al cel, a la terra i sota la terra, doblegui el genoll al nom de Jesús”. El misteri de la fe cristiana apareix concentrar en aquest himne: encarnació, passió, mort, resurrecció i exaltació a les altures, perquè “tots els llavis reconeguin que Jesucrist és Senyor, a glòria de Déu Pare”.
En la lectura de la passió segons sant Mateu hem escoltat que, a la casa del gran sacerdot on Jesús és interrogat “alguns començaren a escopir-lo, a tapar-li la cara, a donar-li cops de puny”. L’avergonyiment públic que Jesús rep és total. Així mateix, la seva mort va ser una mort vergonyosa, amb un gran crit final que expressava l’esclat d’haver acumulat tant ultratge: “Jesús llançà un gran crit i expirà”.
Aquests dies toca fer silenci interior i avergonyir-nos de la
nostra poca capacitat de suportar la vergonya pública, com li succeí a Pere; avergonyir-nos de la nostra poca
predisposició a fer de Cireneu, compartint la vergonya de carregar la creu. La gran lliçó
de Jesús morint a la creu és que, per triomfar de debò, cal perdre de debò. Ho assaborirem la nit de Pasqua.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada