Estem acostumats a destitucions
fulminants de càrrecs rellevants per no correspondre a les expectatives que s'havien
dipositat en ells: entrenadors d'equips de futbol d'èlit, portaveus de partits
polítics. Eren dalt del pedestal
i amb un cop d'escombra passen a l'ostracisme acusats de mala gestió, mentre
l'atenció ara l'acapara l'elenc de virtuts del seu substitut. Això és el que
ens explica el profeta Isaïes, en la primera lectura, amb Sobnà, el cap del
palau del rei. Avui en diríem el cap de protocol de la casa reial. Un
personatge molt influent i decisiu. Iahvè anuncia a Isaïes el rebuig del cap
del palau reial per gestionar malament la seva influència, i també anuncia la seva
substitució per Eljaquim, que «serà un pare per als
habitants de Jerusalem i per als homes de Judà». És a dir, la seva gestió anirà
més enllà de vetllar només per la casa reial, i beneficiarà tota la població. Per
això, Iahvè sentencia a favor d'ell: «El
fixaré com un clau en un indret segur».
A l'evangeli de Mateu, Jesús aplica
a Pere el símil de les claus del palau reial amb autoritat per tancar i obrir
les seves portes. El deixeble no substitueix ningú, sinó que inaugura una tasca
d'altíssima responsabilitat moral i espiritual, que implica inevitablement una
gran autoritat moral i espiritual. Per això diu Jesús a Pere: «Et donaré
les claus del Regne del cel». Però es tracta, no
d'unes claus materials sinó espirituals; es tracta no d'una autoritat civil,
sinó religiosa, concretada amb el nom d'Església. Perquè si un ciutadà
profereix injúries contra la corona o l'Estat pot ser processat, però si un
ciutadà profereix injúries contra el papa o contra l'Església, no li passarà
res. L'autoritat que es concedeix a Pere és espiritual, perquè la confessió que
prèviament ha fet és espiritual: «Tu ets el Messies, el fill del Déu
vivent».
Així li reconeix Jesús: «Això t'ho ha
revelat el meu Pare del cel». És cert que l'autoritat religiosa no està
exempta de vanitats humanes, però la seva tasca espiritual les posarà de relleu
amb més facilitat. El final de l'evangeli no era endebades, quan diu que Jesús «prohibí severament als deixebles de dir a
ningú que ell era el Messies». Jesús no actuà com un Messies civil dalt un
pedestal, sinó com un Messies religiós, i exigeix que els seus seguidors exerceixin
l'autoritat de la mateixa manera.
El
seguiment de Jesús en la diversitat d'Esglésies cristianes té la finalitat que
tots els creients pugin al pedestal celestial, gràcies al camí obert per Jesucrist. Els
cristians no venerem persones, venerem Jesucrist ressuscitat i enlairat al cel
com a camí directe que ens porta al Pare Etern. Sant Pau ho concretava de
meravella en la segona lectura: «Tot ve
d'ell, passa per ell i s'encamina cap a ell. Glòria a ell per sempre. Amén»
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada