"Pujà tot sol a la muntanya a pregar". Això és el que explica
l'evangeli sobre Jesús, en el marc geogràfic del llac de Tiberíades. L'episodi
d'avui és la continuació de la multiplicació dels pans i dels peixos que
proclamàvem diumenge passat. Després dels fets, Jesús cerca una estona
d'intimitat per no perdre el to interior i exterior. Per aconseguir-ho, obliga
els deixebles a embarcar-se. També acomiada tothom. Es tracta de quedar-se sol per
facilitar un tu a tu amb Déu. El relat continua amb una al·legoria fàcil
d'interpretar: la barca dels deixebles, la comunitat eclesial, avança amb
dificultat quan els vents són contraris i les aigües agitades alteren la
travessa. Només Jesús, el fill de Déu, és capaç de caminar damunt aquesta
agitació que representa les aigües tèrboles del mal. Qui no ho aconsegueix és
Pere, que s'enfonsa per manca de fe. Però el seu crit de súplica rep la
resposta immediata de Jesús. El mateix ens passa a nosaltres, quan l'agitació
exterior i interior ens engoleix progressivament, i ens anem enfonsant
existencialment. Aleshores, és el moment de reproduir les paraules de Pere:
"Senyor, salveu-me".
El profeta Elies, en la primera
lectura, també puja a la muntanya a pregar, ni més ni menys que al mont Horeb, el
cim de la revelació. El Senyor li digué: "Estigue't a la muntanya, a la presència del Senyor, que ara mateix
passarà". Elies, ple de discerniment, no es deixa impressionar per la
força del vent huracanat, pel terratrèmol que tot ho somou, pel foc abrusador.
El profeta capta la presència de Déu "en
el so d'un aire suau". Aquest és un dels episodis més bells i
representatius de tota la Bíblia, on la presència de Déu es capta no en
l'espectacularitat sinó en el silenci discret, en la contemplació tranquil·la i
solitària, quelcom a l'abast de tots si tenim la gosadia de dedicar-hi temps i
energies, com passa amb tot a la vida.
Per últim, Sant Pau escriu
amb dolor a l'ànima als cristians de Roma. Explica que acceptaria de ser
rebutjat per Crist per beneficiar els seus germans jueus amb qui comparteix
llinatge. L'Apòstol subratlla la grandesa del poble d'Israel: afirma que tenen
la gràcia de fills, la glòria de la presència de Déu, les aliances, la Llei, el
culte, i les promeses. Ho arrodoneix dient que Crist, com a home, ha sortit del
poble jueu. Però en el fons, es lamenta que com a poble, no l'ha reconegut com
el Messies d'Israel. Aquest dolor interior que manifesta sant Pau, continua essent
una ferida oberta per cristians i jueus: els cristians tenim pendent d'encaixar
respectuosament els nostres germans grans en la fe, condicionats per una
tradició que tristament els ha menyspreat i àdhuc perseguit; el poble jueu té
pendent d'encaixar Jesucrist respectuosament dins la seva llarga tradició religiosa.
Uns i altres tenim el repte de tancar aquest dolor interior de sant Pau, una
ferida oberta fa 21 segles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada