"Tothom el renyava per fer-lo callar." Aquesta és la trista situació inicial de Bartimeu, el
cec de l'evangeli, quan escolta que Jesús passava pel camí i es posa a
cridar-lo: "Fill de David, Jesús,
compadiu-vos de mi!". Si això ho hagués cridat un prohom de Jericó, una
autoritat civil o religiosa de la contrada, la gentada no li hauria dit res; al
contrari, haurien fet un passadís perquè es trobés amb Jesús. Però com ho deia
un cec i captaire, el renyaren i el feren callar perquè no molestés. Amb els
febles sí que ens atrevim a fer-los callar, però davant els forts som nosaltres
els qui callem. És així. Fem callar als febles, per
exemple: collant-los amb condicions laborals indignes aprofitant la seva condició
d'immigrants; abusant del nostre càrrec amb subalterns, súbdits, o feligresos; rient-nos
dels fluixos de caràcter des de l'escola a la colla d'amics. També fem callar a
pobles petits, estomacant-los i empresonant-los si aixequen massa la veu. Però
el cec de l'evangeli no calla, s'enfronta a la majoria que el silencia cridant
encara més fort, perquè sap que la seva causa és justa, que el seu clam és
digne i mereix ser escoltat. Jesús, allunyant-se del sentir general, reacciona de
manera positiva al crit del cec. Aleshores es produeix un canvi desconcertant:
els mateixos que havien fet callar el cec ara li diuen que s'acosti a Jesús. Un
sol home aconsegueix canviar el comportament de la majoria i el cec aconsegueix
el seu propòsit: ser escoltat en la seva demanda i ser guarit. Quin canvi més
radical ha suscitat el criteri, l'autoritat i les bones maneres de Jesús. Li
podríem demanar un cop de mà en coses que tots sabem!
La carta als Hebreus concreta aquest mateix tema en la persona dels grans sacerdots de l'Antic Testament, que oficiaven en el temple de Jerusalem. La carta subratlla que malgrat la dignitat de la tasca sacerdotal, ells també eren febles i pecadors "per totes bandes", com els fidels que se'ls hi acostaven, mereixedors uns i altres del perdó diví, sense excloure a ningú. La sintonia de les pròpies febleses amb les febleses dels altres ens fa comprensius, propers, solidaris i sensibles amb ells. Altrament esdevenim jutges implacables dedicats a criticar, menystenir i condemnar-ho tot.
En la primera lectura, el profeta Jeremies anuncia en nom de Déu quelcom extraordinari i inaudit: la salvació del poble d'Israel, apallissat de mala manera durant l'exili a Babilònia; la reunió dels seus cecs, dels seus coixos i de les mares que crien; el consol dels qui ploraven. En definitiva, Déu aplega i fa festa amb els febles, amb els qui tothom fa callar, amb els qui tothom s'hi atreveix. Tant de bo sapiguem sentir-nos part d'aquest gran col·lectiu. Aleshores entendrem que Déu és un veritable pare. Aleshores ens sentirem veritables fills. Perquè ell no ens farà callar mai de la vida.
La carta als Hebreus concreta aquest mateix tema en la persona dels grans sacerdots de l'Antic Testament, que oficiaven en el temple de Jerusalem. La carta subratlla que malgrat la dignitat de la tasca sacerdotal, ells també eren febles i pecadors "per totes bandes", com els fidels que se'ls hi acostaven, mereixedors uns i altres del perdó diví, sense excloure a ningú. La sintonia de les pròpies febleses amb les febleses dels altres ens fa comprensius, propers, solidaris i sensibles amb ells. Altrament esdevenim jutges implacables dedicats a criticar, menystenir i condemnar-ho tot.
En la primera lectura, el profeta Jeremies anuncia en nom de Déu quelcom extraordinari i inaudit: la salvació del poble d'Israel, apallissat de mala manera durant l'exili a Babilònia; la reunió dels seus cecs, dels seus coixos i de les mares que crien; el consol dels qui ploraven. En definitiva, Déu aplega i fa festa amb els febles, amb els qui tothom fa callar, amb els qui tothom s'hi atreveix. Tant de bo sapiguem sentir-nos part d'aquest gran col·lectiu. Aleshores entendrem que Déu és un veritable pare. Aleshores ens sentirem veritables fills. Perquè ell no ens farà callar mai de la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada