
Amb aquests dos detalls en tindríem suficient per fer una homilia ben bonica que destaqués la sensibilitat humana i social de Jesús, i sobretot el seu poder guaridor. Però l'evangeli ens aporta més informació: ens explica que Jesús envià el leprós a fer-se examinar pel sacerdot i oferir el sacrifici pertinent que mostrés la seva guarició. És a dir, Jesús l'empeny a fer els gestos religiosos i socials pertinents per reincorporar-se a la comunitat de la qual havia quedat allunyat per la seva infermetat infecciosa. Per tant, Jesús no només es compadeix, toca, i guareix el leprós, Jesús l'empeny a reincorporar-se a la comunitat, a reincorporar-se a la societat, a deixar de ser un exclòs o un estigmatitzat per esdevenir un de més.
En la primera lectura hem escoltat quatre versets, dos del principi i dos del final del capítol tretzè del llibre del Levític. Però si llegíssim tot el capítol ens admiraríem de la cura que el sacerdot havia de prodigar a tothom que patís símptomes de lepra. Talment com un metge, acollia setmanalment el pacient per comprovar l'evolució de les erupcions. Es tractava d'acompanyar humana i religiosament els membres malalts de la comunitat, procurant que no quedessin exclosos. Fins i tot quan la lepra esdevenia crònica, obligant-los a viure apartats per raó del contagi, el sacerdot havia de visitar-los i ajudar-los.
Són exemples rellevants que mostren la sensibilitat social del judaisme, que els cristians no només ometem per ignorància o criteris litúrgics, sinó que desqualifiquem atrevidament per subratllar la grandesa de Jesucrist, que en el cas del leprós ell assumia fil per randa el que la seva tradició jueva proclamava: no deixar abandonat ni exclòs cap membre de la comunitat. Un missatge que travessa l'Antic Testament i que Jesús encarna en el Nou Testament.
Però tornant a l'evangeli, el relat no concreta si el leprós guarit complí el que Jesús li digué d'anar al sacerdot i oferir el sacrifici prescrit per la Llei: es dóna per assumit. L'evangeli es centra en explicar que aquell home proclamava arreu el que li havia passat, provocant que Jesús evités esdevenir un home mediàtic i s'amagués en llocs despoblats. Paradoxalment, ara era ell qui es convertia en un marginal, però això són figues d'un altre paner.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada