Sant Justí, màrtir
2 Tm 1, 1-3.6-12/Sl 122/Mc 12, 18-27
Hi ha frases a l’Evangeli que sovint
són d’aquelles que mereixen escriure’s en lletres grosses, de bona
cal·ligrafia, i emmarcar-les. No per oblidar-les, sinó per a tenir-les presents
com una jaculatòria, una pregària curta que, a força de repetir-la, va fent-se
part de la nostra vida i, quan ens n’adonem, ja s’ha incorporat i ha anat
configurant la nostra vida a allò que anàvem repetint.
La d’avui surt, com no, fruit d’una
nova controvèrsia entre el que ensenya Jesús sobre la resurrecció i el que
ensenyen els saduceus, el grup de la noblesa jueva, partidaris del statu quo amb els romans, que no hi
creuen gens en ella. Ells li presenten un cas portat al límit: la dona casada
set vegades i que suscita la pregunta ridícula dels saduceus: ¿De quin dels set serà l’esposa aquesta
dona? Perquè tots set s’hi havien casat! És Jesús qui –sembla mentida–, ha de
recordar les Escriptures als saduceus per dir-los: I pel que fa a la resurrecció dels morts, ¿no heu llegit en el llibre
de Moisès, en el passatge de la Bardissa, que Déu li digué: “Jo sóc el Déu
d’Abraham, Déu d’Isaac i Déu de Jacob?” No
és Déu de morts, sinó de vius. Per tant aneu ben errats. Aquesta és per
a mi la frase estrella també per a nosaltres avui: Déu no és un Déu de morts, sinó
de vius!
Ara bé, el nostre Déu, que ÉS, que
EXISTEIX, que ÉS CREADOR de totes les coses visibles i invisibles (com
confessem en el Credo), que per això mateix sabem que ÉS FONT DE VIDA, ¿què
significa per a nosaltres? ¿Quina conseqüència té per a nosaltres que Ell sigui
Déu de vius? Se m’acudeixen algunes
coses que són també per pensar-hi, per meditar-hi. Ell és el Déu viu i el Déu
que crida a la vida. Hi ha una altra frase lapidària de Jesús que, aplicada a
si mateix també ens ho recorda: Jo sóc el
Bon Pastor... jo he vingut perquè les ovelles tinguin vida, i en tinguin a
desdir. Per a mi la primera conseqüència és esguardar el meu entorn i
admirar aquest gran desplegament de vida al meu voltant que lluita per fer-se
pas, per presentar-se davant meu i parlar-me d’aquest Algú que l’ha creada. I
aquest esguard, en la mesura que és net, esdevé un compromís també de vida, de
tenir cura del creat, d’aquesta casa comuna que és el món on vivim. De saber
valorar tot el que hi ha com un gran tresor que se’ns dóna, no per espoliar-lo,
sinó per preservar-lo i fer-li donar fruit. Una segona conseqüència té a veure
amb el meu proïsme. No puc oblidar que el gran compromís de Déu des dels
inicis, des d’aquell Adam, on ets? del
Gènesi, és omplir de sentit la vida de la humanitat sencera, rescatant-la de la
buidor de l’egoisme inhumà, guarint-la de les seves mesquineses, per
transformar-la en una gran fraternitat. Per això Déu s’ha compromès esdevenint,
de veritat, el Déu-amb-nosaltres a
través de la persona del Seu Fill, de Jesucrist, que s’ha fet un com nosaltres,
llevat del pecat, i ha participat de la humanitat fins a experimentar la
traïció i la mort per nosaltres. Aquest esguard també impedeix que resti plegat
de mans davant tantes injustícies que fan de la vida, aquesta vida cridada a
ser senzilla però plena, un infern per a tants. Aquest esguard nou, fet a
través de la mirada de Jesús, del seu ensenyament, transforma l’estrany en el
meu germà. I, en tercer lloc, no puc oblidar que el Déu de vius, si ho és com
se’ns ha revelat que veritablement ho és, és un Déu que crida a una comunió, a
una relació personal, ara i aquí, però també per sempre, a tots aquells que
accepten que Jesucrist esdevingui el Cap d’aquest gran cos que som nosaltres,
els qui creiem en Ell, aquest cos que és l’Església, la seva Estimada, malgrat
les nostres moltes infidelitats.
El mateix Pau ens ho recorda en la
primera lectura quan escriu a Timoteu: Pau,
apòstol de Jesucrist per voler de Déu, que
compleix en Jesucrist la seva promesa DE VIDA. Som cridats a la vida, a
cuidar-la i a transmetre-la: la vida segons Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada