Divendres,
abans de missa, en Lluís m’explicava l’entrevista televisiva a una senyora que
perdonava els membres d’ETA que havien assassinat el seu marit. Argumentava que
es posava en la pell dels pares de l’assassí, i compartia el gran dolor amb que
ells vivien aquella situació.
Mentre en
Lluís exposava aquests detalls un servidor pensava: “Això no és habitual, aquesta
senyora deu ser una cristiana molt creient”. No diem això per presumpció, sinó
per destacar un tret que travessa les Escriptures de principi a fi, i que
esdevé el segell d’identitat del Déu bíblic i de la tradició judeo-cristiana.
Ens referim a la compassió, també present de bell principi en la tradició
musulmana: “En el nom de Déu, el compassiu i el misericordiós”, així comença
l’Alcorà.
Les tres religions
monoteistes esberlen la creença en un panteó de déus aleatoris, imprevisibles, i
àdhuc venjatius, i elaboren una fe en un Déu que “com ho pot tot, s’apiada de
tothom”, com expressava el llibre de la Saviesa; i com resumeix brillantment
una estrofa del salm responsorial: “El Senyor és compassiu i benigne, lent per
al càstig, gran en l’amor. El Senyor és bo per a tothom, estima entranyablement
tot el que ell ha creat”.
La compassió,
un tret que Déu desplega amb apassionada naturalitat, és abastable als humans
com bé testimoniava la senyora entrevistada. La semàntica de la paraula ja ens
ofereix la seva vibració: compadir-se prové del llatí “cum-patere”,
“patir amb”, que implica posar-se en el lloc de l’altre, en la seva pell, i
experimentar la mateixa situació.
Compadir-se
implica trencar les fronteres del propi jo i les pròpies circumstàncies.
Compadir-se és sortir d’un mateix, quelcom que, com més atemorits, insegurs, i
acomplexats siguem, més ens costarà de fer. Sortirem de nosaltres mateixos si
ens han educat en la generositat i la delicadesa, en la humilitat, a escoltar
atentament, i a reflexionar. Aleshores la compassió sortirà amb més facilitat. Però
altres vegades brollarà més visceral, espontània, imprevista, quan veurem
situacions injustes o tràgiques, però també tendirà a esvair-se amb la mateixa rapidesa.
La compassió
té la virtut d’aplegar, d’incloure, de fer sumatori. Per això Zaqueu s’acosta a
Jesús, perquè d’alguna manera vol ser compadit per ell. Les seves riqueses l’omplen
per fora però no per dins. Li manca sentir-se comprès en profunditat, sentir-se
inclòs com a fill d’Abraham. La compassió que ell experimenta, el mou a
reproduir-la amb efectes multiplicadors, perquè l’ona expansiva de la compassió
és més silenciosa i discreta que la de la bomba atòmica, i té uns efectes
plenament benèfics: salva els altres i ens salva a nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada