Diumenge
XIX, 11 d’agost de 2013
Sv
18, 6-9/Sl 32/He 11, 1-2.8-19/Lc 12, 32-48
Tenim por. No en som massa conscients, normalment,
però tenim por i reaccionem de moltes maneres davant la por. Una reacció pot
ser la fugida, córrer cames ajudeu-me per allunyar-nos el màxim possible del
perill. Una altra reacció és l’enfrontament i aquest pot tenir diverses formes,
depèn del gruix d’allò que ens amenaça. Però la por no sempre ve d’allò que és
un perill imminent o una amenaça manifesta (p.e. un piano de cua que està a uns
quants metres damunt els nostres caps i que amenaça de caure)... sinó d’allò
que pensem que és una amenaça a les
nostres vides, a la nostra manera d’actuar, a les nostres seguretats... I per
mantenir aquest ordre, això que
entenem que és la nostra vida, per sentir-nos segurs, podem fer qualsevol
cosa: enganyar, trair, calumniar, eliminar el que ens fa nosa; o cercar
seguretats, quelcom que ens faci valdre davant els altres o ens ajudi a tenir
les espatlles cobertes: des d’aparentar el que no som ni en somnis a posar els
estalvis en un paradís fiscal. Tinc por i cerco seguretats que endormisquin
tant com es pugui aquest meu neguit.
Davant d’aquest sentiment nostre, tan visceral, tan
arrelat en el nostre interior, quasi sonen a broma (i de mal gust!) les
paraules de Jesús avui: No tingueu por,
petit ramat: el vostre Pare es complau en donar-vos el Regne. Jesús, però,
no és un utòpic. El ramat és petit, la comunitat a la que Ell s’adreça està
feta de pocs i porucs; encara més: la comunitat a la qual Lluc escriu
recordant-los aquestes paraules de Jesús és una comunitat petita i ben segur
perseguida. La proposta de Jesús sona a broma, a més, perquè a la dèria de
posseir seguretats hi posa el despreniment radical: Veneu el vostres béns i distribuïu els diners als qui ho necessiten.
Qui res no té, res no ha de témer. Qui no te diners, ni palaus, ni possessions
immenses no els haurà de defensar. Així ho van entendre un home i una dona
d’Assís, ara fa uns 800 anys. Ell un ric i prometedor comerciant, la gran
esperança del seu pare; ella una dona noble a qui la família volia ben casar
per mantenir riqueses i poder. Així ho van entendre, ja ho podeu imaginar, sant
Francesc i santa Clara d’Assís canviant radicalment de vida.
L’un i l’altra es prengueren seriosament una manera
de viure, que no té tant a veure amb el no posseir res materialment parlant (que també, perquè no podem oblidar que santa
Clara fins i tot va demanar al Papa que li concedís la pobresa com a privilegi
per a ella i les seves germanes), sinó amb un estil de viure on la preocupació, el centre, és Déu i el seu Regne.
Van entendre profundament el que la carta als Hebreus ens recorda d’Abraham i
els primers patriarques: Tots aquests
moriren en la fe, sense haver posseït allò que Déu els prometia, sinó
contemplant-ho de lluny i saludant-ho, i confessant que eren estrangers i forasters en el país.
La nostra por més visceral, la que ve de les
nostres inseguretats més profundes, només té cura prenent aquesta imatge,
paint-la i assumint-la: som estrangers i
forasters en aquest món nostre. Estem de pas i aquesta no és la nostra
pàtria. La nostra heretat, si em permeteu dir-ho així, la nostra Suïssa, és
Déu. El nostre únic i veritable tresor és Ell. De fet, si rellegim les
lectures, veurem que és Ell qui ens ha
escollit per heretat seva i és Ell
qui ens vol donar desinteressadament el Regne. Ell ens ha fet totalment
seus, abans que nosaltres aprenguem a fer-lo totalment nostre. Ens cal només
creure-ho, saber que això és veritat. Una veritat que ningú no pot fer
trontollar. És saber també que això no significa dormir sota la figuera i
desentendre’ns del que passa al nostre voltant, sinó que el Regne que hem rebut
és una y responsabilitat i el Nostre Senyor ens diu: Estigueu a punt... Vigileu... perquè Tothom exigeix molt d’aquells a qui ha donat molt, tothom reclama més
d’aquells a qui ha prestat més. I Déu ens ha donat tant! Que Déu, doncs,
ens doni un cor vigilant i ens trobi sempre treballant pel seu Regne a favor de
tothom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada