DUES GERMANES - Pablo Picasso |
Dimecres,
7 d’agost de 2013
Beats
Agatàngel i Cassià, màrtirs
Nm
13, 1-2.25-14, 1.26-29.34-35/Sl 105/Mt 15, 21-28
Que n’és d’important la memòria! Aquesta és una
companya de camí en la nostra vida que gairebé no tenim en compte llevat de
quan comença a faltar-nos. La necessitem per les coses que poden semblar més
corrents i banals: saber a quin dia som, saber on són les claus o el llibre que
acabem de deixar, recordar el nom o la data de l’aniversari de les persones que
estimem... Però la memòria, crec, té una funció més fonda: és quelcom que
vertebra el nostre ser persona. De
ben petits hem anat acumulant records (bons o dolents), més o menys nítids, més
o menys conscients, teixits de respostes fetes d’acolliments o de rebuigs que
van donant forma a la nostra personalitat, a la nostra identitat, per bé o per
mal.
La primera lectura ens deixaria un regust agredolç
pel seu final abrupte i dur, d’un Déu que respon aïrat i amb certa desmesura a
la rebel·lió del poble, si no fos que el salmista, poèticament, ens recorda
que, tot plegat, el càstig ha vingut per un
problema greu de memòria: Els nostres
pares a Egipte no van comprendre els vostres prodigis... Per què? Perquè Aviat van oblidar les obres del Senyor, no
van fiar-se dels plans que ell tenia... Van oblidar Déu, que els havia salvats.
Li donava voltes a tot això sense treure’n massa
l’entrellat quan, tot comentant-lo amb fra Jacint, aquest m’ha citat una frase
del beat Ramon Llull: L’amor neix de la
memòria, creix amb l’intel·lecte i mor amb l’oblit. En les coses de Déu,
amb la nostra relació amb Ell, és fatal no tenir memòria. En la nostra lectura l’oblit
dels fets prodigiosos de Déu, l’oblit de la intervenció alliberadora de Déu a
favor del seu poble portarà a la malfiança i a la murmuració, a pensar malament
de Déu, a veure-hi fins i tot segones intencions en aquell alliberament. Ras i
curt: el poble arriba a pensar que Déu els ha parat un parany al desert, els ha
portat a un carreró sense sortida. Déu ja no és l’alliberador, és un enemic, és
un sàdic que els ha portat a les portes d’una terra que els està esperant per
engolir-los i anorrear-los. Si el qui és la Vida és vist com si fos la Mort , és impossible seguir
endavant, no pot haver esperança, només desesperació.
El nostre amor, tan si és vers Déu com si és vers el
proïsme, neix de la memòria, bé de
reconèixer el que Déu ens regala cada dia, l’amor que ens ha demostrat en
Jesucrist, la seva paciència en les nostres marrades, el munt de segones
oportunitats que Ell ens dóna per començar de bell nou... bé de recordar com
som per veure que el nostre proïsme no és un alienígena, algú totalment altre i
estrany amb qui no hi ha cap punt de trobada, sinó algú pastat del mateix fang
que nosaltres, amb els mateixos sentiments, febleses o virtuts. Ens cal
recordar això, fer-ne memòria, perquè aquesta flama d’amor no mori sinó que
sigui revifada. Si no ajudem a què es desenvolupi, que aquest amor prengui cos,
si no posem en pràctica aquesta estimació vers Déu i el proïsme, si el nostre
amor no s’acaba traduint en una caritat pràctica, en una relació oberta a
deixar-nos sorprendre per Déu i pel germà, el caliu s’anirà refredant i l’oblit
convertirà el nostre cor en un cor de pedra. Déu serà un intrús, el proïsme un
infern.
Els cristians, però, tenim un model en Jesús per
fer memòria, per a què l’amor no sigui un mer sentiment, la fe mera credulitat
i l’esperança una droga que ens alieni de la realitat. De fet, durant segles,
els cristians amb la Paraula
de Déu i amb els sagraments fem memòria una i altra vegada de Jesús. No sols de
la seva passió, mort i resurrecció (que són la clau de la nostra nova vida en
Ell), sinó del que va viure, del que va fer, del que va ensenyar. Com avui,
capaç de deixar-se sorprendre per una cananea, per una pagana, fins al punt de
dir-li: DONA, QUINA FE QUE TENS! I amb aquestes paraules obrir l’accés a Déu a
tothom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada