Sabeu que és l’ornitologia? Suposo que sí. És la ciència que estudia
els ocells, el seu comportament, les classes d’ocells que hi ha, on són, les
seves migracions. Tot el que fa referència als ocells. És una carrera universitària. I si mireu a Internet
veureu que hi ha una multitud de pàgines dedicades als ocells. No sols webs de
particulars sinó d’ajuntaments, diputacions i altres organitzacions oficials i
no oficials. És un tema apassionant que hi ha molta gent que estudia i recerca.
Hi ha, també, molts projectes per conèixer
noves especies i preservar les que estan en perill d’extinció.
En aquests context voldria recordar el que diu el salm 49 del Senyor: “ Conec un a un els ocells que van
pel cel” I unes paraules de Jesús que estan en la mateixa línea, on ens mostra
que el Pare del cel està interessat pel
tema: “no venen dos pardals per pocs diners? Doncs, ni un d’ells no cau a terra
si no ho permet el vostre Pare..” Però malgrat això Jesús afegeix “No tingueu
por: vosaltres valeu més que tots els ocells plegats”. Segons Jesús, el Pare pensa que cadascú de
nosaltres val més que tots els ocells junts. I aquí no parla de la humanitat en
general, cosa obvia, sinó de cadascú en concret: de tu, de mi, de cadascú. Podríem
dir que Jesús trobaria lògic que per cadascú de nosaltres s’obrissin mils
d’entrades a Internet i que fins cadascú de nosaltres donaria per una carrera universitària,
i més. Molt més que per tots els ocells junts. Que cadascú de nosaltres és més interessant
que tots els ocells junts, els estudis que s’hi fan i tot el que s’hi estudia.
Parlem de que son infinites les classes d’ocells que hi ha, però això és una
forma de dir que ens és impossible de comptar-ho, com ens és impossible de comptar
el nombre d’ocells, però no són infinits, són incomptables, que és diferent. En
canvi sí que podem dir que el nostre cor té un horitzó infinit, com el nostre
coneixement. Som habitats per l’ infinit, som habitants de l’ infinit.
És el mateix que si comparéssim cadascú de nosaltres amb la cultura egípcia,
europea, o etrusca, qualsevol de nosaltres que ara estem asseguts aquí val més que
tot això. Tot això caducarà, desapareixerà en canvi un dels més petits esclaus
que va treballar en les piràmides és etern. Nosaltres som eterns. Quan parlem o
ens relacionem amb una persona estem davant de l’eternitat, del que serà per
sempre. Per sempre. Estem davant de l’eternitat i de l’ infinit. I tant ho veu
així el nostre Pare que no s’hi ha pensat gens a l’hora d’enviar-nos al seu
Fill, a Jesús. I sant Pau no té vergonya en dir en la carta als gàlates “Per
mi”.
Santa Clara tenia consciència d’aquesta grandesa infinita de la persona
humana. Deia a Santa Agnès de Praga:”l’ànima humana és més gran que totes les
coses creades, ja que totes les coses creades no poden contenir al seu creador
mentre l’ànima humana n’és estatge i sojorn. Com la verge de les verges el
portà en el seu si, així tu el pots portar
per la caritat”. I d’aquesta
manera tractava a les germanes amb tota naturalitat i proximitat i a la vegada
amb gran respecte, així ho demostra les vegades que els hi rentava els peus en
senyal d’agraïment, amor i respecte. Però també era conscient de la pròpia grandesa.
L’autor de la seva primera biografia, que alguns atribueixen a Celano, diu que
la santa en el darrer dia de la seva vida “parlà fluixet a la seva ànima:”ves-te’n
segura, que portes bona escorta en el viatge; ves, perquè Aquell que et va
crear, també t’ha santificat; sempre t’ha guardat com una mare a la seva
filleta; t’ha estimat amb tendra amor. I Vós Senyor, sigueu beneït perquè m’heu
creat”. Clara ha experimentat el que serà definitiu.
Clara és un exemple del que diu la carta als Hebreus: “creure és posseir
anticipadament el que esperem” i viu en la joia de sentir com el Senyor
l’acompanya i la serveix com ho farà en el darrer dia quan “ens farà seure i
ell mateix se cenyirà i ens servirà a taula d’un a un” a cadascú de nosaltres
que valem més que tots els ocells plegats i totes les cultures i descobriments.
Els Pares de l’Església sovint exhorten a ser conscients de la nostra
dignitat que és incomparable a cap altre cosa de la creació, ni a la creació globalment
presa. I això en cadascú, per petit que sigui. Interessem a Déu. Ens vol
atreure, com diu Oseas. “Mira l’atrauré al desert i li parlaré al cor”. Vol estar amb nosaltres: “Manteniu-vos en mi i
jo en vosaltres”. Vol parlar amb nosaltres: L’únic interlocutor a l’alçada de
la persona humana és el seu Creador. Per a Ell hem estat fets i sense Ell som
un desig sense objecte proporcionat.
Podrem passar hores i més hores cercant a Internet o llegit sobre el
tema més imbricat i interessant possible, siguin ocells, dinosaures o cultures mil·lenàries,
però Déu, nostre Pare té un interès infinit i totalment evocat en cadascú de
nosaltres. Per a Ell no hi ha res més important, més interessant, que estimi
més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada