Dilluns IV
de Pasqua, 30 d’abril de 2012
Ac 11,
1-18/Sl 41/Jn 10, 1-10
No tinguis
per impur el que Déu ha fet pur podria
ser un bon lema per al Primer de Maig que a nivell internacional i en record
dels treballadors i treballadores de tot el món demà se celebra.
Crec
que podria ser un bon lema perquè si hem prestat atenció a la primera lectura,
o teniu oportunitat de llegir-la més pausadament a casa vostra, podrem veure
que hi ha tota una revolució operada
per Déu mateix en aquesta frase.
Quina
és aquesta revolució? És una
revolució fonda, com només pot ser venint de part de Déu, l’únic capaç de
promoure una revolució convincent, de
llarga durada i sense víctimes.
Una revolució
convincent perquè ja coneixem
Pere per altres relats bíblics. Pere no és un home que es deixi convèncer
fàcilment (m’agrada pensar que potser el nom “Quefes”, “pedra”, era una forma
col·loquial del moment de dir-li “tossut” al bon Simó). Pere és un home de
conviccions profundes. Necessitarà d’una intervenció directa divina, a través
d’una visió, per a fer-lo baixar del burro de les seves conviccions jueves més
pregones i així poder entrar a casa d’un pagà sense problemes (cosa impensable
per a un jueu profundament religiós). I Déu ho aconsegueix, no sols canviant la
manera de pensar de Pere, sinó també convertint-lo en l’home capaç de convèncer
també els seus correligionaris que, amb els mateixos prejudicis, ja el cridaven
a l’ordre.
Una revolució
de llarga durada perquè des
d’aquell moment i més endavant impulsada per l’evangelització de persones com Bernabé,
Pau de Tars i d’altres, s’entendrà perfectament que Déu no és només el Déu dels
jueus, sinó també el Déu dels pagans, és a dir, de tothom. Que no és un Déu que
es deixa trobar, pregar i servir només per uns pocs escollits, sinó que, ben al
contrari, és també el Déu de pobres i rics, d’homes i dones, d’esclaus i de
lliberts, sense distinció. I mireu si és de llarga durada aquesta revolució que
avui ja no ens podem imaginar de pensar que Déu es quedi tancat a l’adoració
d’una elit determinada. Creiem (i ho proclamem cada diumenge en el Credo) que només hi ha un Déu, que
estima i té cura de tota la humanitat.
I una
revolució sense víctimes, perquè
Déu no vol deixar ningú en els marges del seu amor desinteressat. En aquesta
revolució hi ha inclosa la diversitat, la diferència, els grans i els petits,
els joves i els grans, els sans i els malalts, els nacionals i els estrangers...
cadascú amb el seu tarannà, amb el seu nivell de maduresa, d’enteniment... Un
Déu, deixeu-m’ho dir així, que aposta per la policromia i s’allunya de la monotonia.
Jo sóc la porta
ens diu avui Jesús, aquesta porta segueix oberta a tothom, que nosaltres no
siguem trobats fent nosa per a què d’altres passin i trobin el repòs que tots
cerquem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada