Una persona analfabeta és aquella que no sap llegir ni
escriure. Però una persona per saber llegir i escriure no deixa de ser
analfabeta. Hi ha una condició més per deixar de ser analfabet. Comprendre el
que s’ha llegit. El que s’anomena “comprensió lectora” és molt important i cada
vegada preocupa més als docents. Hi ha molts que saben llegir, però no
comprenen el que han llegit, sigui que no comprenen segons quines paraules i ,sobretot,
no comprenen el sentit d’algunes frases o el sentit global del text que han
llegit. És aquest un defecte molt important i que es troba sovint en els
alumnes de les nostres escoles. I fora de l’escoles.
De fet és un reflex del que ens passa a nivell de la vida en
general. Com mai la ciència ens fa llegir més adequadament el nostre entorn.
Sabem llegir a través de la biologia el nostre cos, el dels animals, el de la
vida en general, però no sabem trobar-ne el sentit global, el per què de la
vida, el perquè de la nostra vida. El sentit. El mateix passa amb la física.
Ens descriu, ens fa llegir cada vegada més correctament el nostre entorn, el
nostre món, però no sabem entendre el sentit del món, el perquè de la seva
existència. I així ens passa en totes les ciències. Sabem llegir, i cada vegada
millor, cada una de les coses que ens envolten, però no tenim una comprensió lectora d’aquests fets.
Ens falta una comprensió global de la vida, del món, de la nostra vida, del
sentit de tot plegat.
Els textos que hem llegit també poden reflectir aquesta falta
de comprensió lectora del món i de la vida. Queda curt. Parlo dels llibres de
l’Antic Testament. Certament que el llibre del Gènesi, amb el seu llenguatge
poètic, que hem llegit en primer lloc, ens presenta la bellesa i la bondat de
tot allò que ha creat Déu. Però serà la resurrecció de Crist on el món arriba a
la seva plenitud i podem llegir el significat del món i de la vida en la seva
totalitat. Sabem cap a on va. Crist Ressuscitat manifesta i porta a la plenitud
el món i en fa lloc de trobada amb un Déu que, en Crist, ho ha penetrat tot, fins les profunditats de
la mort. En ell hi ha la comprensió perquè ell realitza aquesta plenitud.
El mateix podríem dir d’Abraham i de Moisés. Amb la
resurrecció de Crist es porta a la plenitud les promeses fetes al pares, hi ha
una comprensió de l’Escriptura on es veu el sentit de tota la història
d’Israel, de tota la història de la humanitat. La transfiguració, la
resurrecció en Crist. Ja no es tracta de la història d’Israel que se li promet
multiplicar-se com les estrelles del cel i la sorra de la bora del mar. Sinó de
tota la humanitat cridada a ser el poble de Déu, a ressuscitar i
transfigurar-se en Crist. Israel ha de passar el Mar Roig, ha de passar de
l’esclavitud a la llibertat. Però encara més és tots els homes cridats a la
llibertat i a passar de mort a vida. De passar, amb Crist ressuscitat, per la
vall de la mort fins a la nova vida.
En Crist no sols es llegeix l’Escriptura sinó que amb la seva
resurrecció la porta a la plenitud i així obra el seu sentit més profund. Igualment
amb tota la història de la Humanitat. En Crist ressuscitat arriba a la plenitud
i són obertes les portes de la vida.
I aquesta comprensió de la vida i del món de la que estem
parlant no és simplement intel·lectual, sinó fruit de creure en Crist, de
seguir-lo. Així és com ho expressa santa Clara en una carta dirigida a santa
Agnès de Praga, dona de gran influència, en aquell moment, i que l’emperador
Frederic II volia com esposa i ella ho refusar per viure en la pobresa i el
servei als pobres. Diu així santa Clara d’Assís: “Benaurada tu, Agnès, a qui
s’ha concedit de fruir d’aquest sagrat festí, perquè t’unissis amb totes les
fibres del teu cor a (Crist) la bellesa del qual admiren sense mai parar les
milícies celestials. El seu amor captiva, la seva contemplació nodreix, la seva
benignitat emplena, la seva suavitat sacia, el seu record il·lumina dolçament,
el seu perfum farà reviure els morts i la seva visió gloriosa farà feliços tots els ciudatans de la Jerusalem celestial.
Ell és l’esplendor de la glòria eterna, l’esclat de la llum perpètua i mirall
sense tara.”
Clara experimentà que en Crist s’obre el misteri ocult pel
quan fou fet el món el porta a terme en la seva resurrecció . En la resurrecció
no sols es llegeix i es compren el sentit del món sinó que es pot ja ara
assaborir-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada