"Senyor ja
es descompon, fa quatre dies que és mort!", és la rèplica espontània de
Marta a la petició de Jesús d'obrir la llosa on reposen les despulles de
Llàtzer. Dient això Marta està expressant que ja no hi ha res a fer, que les
coses ja no poden canviar, que la situació és irreversible, que el seu germà
Llàtzer és irrecuperable. La resposta de Jesús és la clau de lectura del relat:
"No t'he dit que si creus veuràs la
glòria de Déu?", és a dir, que Déu és capaç de canviar el que és
incanviable, de revertir el que és irreversible, de recuperar el que és
irrecuperable, com és el cas de ressuscitar Llàtzer. Es tracta de tenir fe en
les paraules que Jesús havia dit i continua dient-nos: "Jo sóc la resurrecció i la vida. Els qui
creuen en mi encara que morin, viuran, i tots els qui viuen i creuen en mi, no
moriran mai més".
¿Quantes circumstàncies de tota mena no les donem per
mortes, per irrecuperables? Quantes vegades diem respecte a algú que no hi ha
res a fer, que està perdut? Davant d'aquesta convicció la nostra actitud esdevé
totalment passiva perquè considerem inútil qualsevol esforç per solucionar-la. Doncs
aquests són els casos que Jesús li agrada lidiar, els impossibles: ressuscitant
Llàtzer, guarint un cec de naixement la setmana passada, dialogant i convertint
una samaritana l'anterior, abans mostrant la seva divinitat als deixebles dalt
una muntanya, guanyant-li la partida al dimoni temptador el primer diumenge de
Quaresma, però sempre amb el mateix denominador comú: la fe com element
imprescindible i transformador d'una realitat aparentment incanviable i que obre nous horitzons.
No són
poques les professions de fe en la ciència que proclamen que els avenços científics portaran els humans a la
plenitud, que aconseguiran l'impossible i substituiran definitivament les expectatives de les creençes
religioses. Però els
creients tenim la sort de creure en les dues coses, posant cadascuna al seu àmbit: els avenços científics són un progrés humà meravellós, però sovint només
accessibles als qui tenen més possibilitats; cal temps i voluntats perquè
siguin de tots; però a més, el seu àmbit no accedeix a les realitats espirituals
i transcendents de la vida, tan rellevants com les realitats físiques. En
canvi, la fe en Jesucrist va directament al més inaccessible: al món
espiritual, al nucli íntim de l'ànima, i és assequible a tots
indiscriminadament, però amb un plus de facilitat als més desvalguts, als més
irrecuperables, entre els quals ens hi hauríem de sentir, perquè ¿Què seria de
la nostra existència si no fóssim creients? Quantes coses dolentes no faríem constantment
si la moralitat que ens dóna la fe no ens aturés? Quantes vegades no ens hem
sentit morts, amb una llosa al damunt, i Jesús ens ha fet sortir de les tenebres
dient-nos: "Surt fora"?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada