Sant Carles Luanga
i companys, màrtirs
Tb 3, 1-11.24-25/Sl
24/Mc 12, 18-27
Aquests dies estem llegint de forma contínua el llibre de Tobit. És un
llibre que el tenim, potser, un xic oblidat, perquè pertany a aquell grup de
llibres anomenats deuterocanònics com
ara el de la Saviesa o el Siràcida, que tampoc no apareixen massa en la
litúrgia. Però jo us recomano de seguir-lo durant aquests dies perquè ens
presenta una història com molt naïf, molt
rica en detalls quan parla del que els passa als protagonistes, però que vol
ser a la vegada molt profunda. Avui
podríem quedar-nos amb les paraules finals que hem escoltat: Aquell mateix dia foren escoltades les dues
pregàries, la de Tobit i la de Sara, en presència del Déu altíssim, i Déu envià
Rafael, l’àngel sant del Senyor, a consolar (guarir) aquells dos que havien fet
alhora el seu prec davant d’ell.
Que hi ha al rerefons de l’obra? El dibuix de la situació en què es
trobaven en plena diàspora mils i mils de jueus: la situació de trobar-se sense
un lloc de culte cabdal com era el Temple, el trobar-se en minoria davant de la
religió pagana imperant que també era una religió d’estat, el trobar-se lluny
dels llocs coneguts, lluny de tot allò que fa que hom se senti a casa. Dins d’aquesta situació (com
passa a mils de cristians perseguits arreu o com ens passa a nosaltres en les
nostres situacions de dificultat o de prova que podem estar passant) les grans
preguntes: On és el Déu d’Israel, on és aquest Déu d’amor i misericòrdia?
Escolta o no escolta el nostre clam com a poble seu? Fa oïdes sordes a tanta
injustícia i tanta violència gratuïtes? Podem esperar quelcom de Déu o no?
El llibre, mai no ho podrem deixar de banda, tot i que sigui una
novel·la que tingui poques possibilitats d’estar narrant una història real, és
una història escrita per un creient, per algú per a qui Déu no és un ésser
llunyà i abstracte, sinó una Persona amb qui s’ha viscut una experiència
concreta de poble i personal i que amara tota l’obra. L’autor de Tobit ens respon:
Primer, el culpable, el pecador, el qui fa les coses malament o no tant bé con
voldria... som tot el poble i jo mateix, per això trobem aquestes llargues
pregàries tan sentides que són una confessió general: comencem reconeixent on
som; segon: sí, Déu, perquè justament és Déu, no és el Déu del petit territori
d’Israel, és el Déu de l’univers, el creador que ha fet cels i terra, per tant
és assequible en qualsevol lloc, és proper en tot moment i situació, fins i tot
especialment proper quan hom es troba tocant fons: contestat i menystingut pels
de la pròpia casa; tercer: Déu escolta la pregària tan bon punt és dita i envia
el seu àngel per consolar-nos, per guarir-nos... i és important aquest detall
de l’autor: l’àngel ve a donar vida a canviar la vida dels protagonistes des de dins.
Correspondència avui, de forma especial, amb la resposta que Jesús
dóna a aquells que vénen, com sempre, no a escoltar-lo, no a aprendre d’Ell...
sinó a posar-lo a prova. Déu no és déu de
morts, sinó de vius... No limitem aquestes paraules de Jesús a l’esperança
en la resurrecció futura només... sinó obrim-nos a la vida plena que Déu ens
proposa ARA i AQUÍ per a viure. Perquè és Ell que segueix enviant el seu àngel
Rafael (“medecina de Déu”) per guarir-nos a tu i a mi dels nostres egoismes més
pregons, de la nostra dura ceguesa per reconèixer que el Regne ja és aquí, de
la nostra sordesa a la seva Paraula de vida. En l’Eucaristia d’avui podem
trobar la medecina que Ell mateix ens ve a donar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada