Dimarts, 8 d’octubre
de 2013
Jo 3, 1-10/Sl
129/Lc 10, 38-42
A part del Santíssim, com és
natural, en el nostre oratori sempre hi ha, als peus de l’ambó des d’on es
proclamen les lectures, una icona presidint la pregària; icona que anem
canviant depenent del temps litúrgic, de la solemnitat, festa o memòria del
sant o santa que toqui celebrar. Avui, que no fem memòria de cap sant en
especial, si ens haguéssiu acompanyat aquest matí a la pregària de Laudes en l’oratori,
us haguéssiu trobat amb una icona molt coneguda. Sabeu quina? La Trinitat d’Andrei Rubliev (sant des del
1988 per l’Església Ortodoxa Russa). Ja la coneixeu. Està inspirada en el text
bíblic del Gènesi (18, 1-8) on Abraham rep la visita de tres personatges
misteriosos que parlen i actuen com un de sol. Abraham els rep i, com segueix
encara essent costum al països de l’Orient, practica l’hospitalitat tot
convidant-los a un àpat.
Per a mi és una obra genial. És una
de les icones que més fàcilment convida a la pregària contemplativa. El mutu
mirar-se dels personatges dóna un aire de familiaritat i harmonia al conjunt de
l’obra. Al centre una taula-altar, on l’àpat frugal allà servit suggereix l’Eucaristia,
està disposada de manera que els ulls del qui contempla la icona hi van a raure
tot just allà: els tres misteriosos
personatges convidats per Abraham ara ens conviden a nosaltres a formar part de
l’escena.
M’hi ha fet pensar en tot això quan
després he llegit les lectures d’avui. El nostre Déu és un déu que convida a l’home
i a la dona d’avui a apropar-se amb confiança, fins a menjar i a beure amb Ell.
Em sembla que aquesta és una possible lectura del que ahir i avui hem escoltat
del profeta Jonàs. Déu envia el nostre “especial” profeta a Nínive amb una
missió concreta que, al principi, no es revela massa bona: Vés a predicar a Nínive, la gran ciutat, i fes-li saber que m’ha
arribat el clam de la seva maldat. I Jonàs no fa cas. A terra de pagans, jo? Mai de la vida! sembla pensar per dintre i
se’n va en direcció contrària. Ja vam escoltar ahir les peripècies i avui el
veiem més obedient. Jonàs és a Nínive i predica. Però la predicació té un
resultat que el mateix profeta no esperava: La
gent de Nínive cregué en Déu: proclamaren un dejuni i, des dels més poderosos
fins als més humils, es vestiren de sac. Déu convida (ens convida sempre) a
la reflexió profunda, al canvi, a la conversió, al camí de tornada a Ell, perquè
segueix estimant tothom, ni que siguin “paganots” de l’alçada d’un zigurat com
els de Nínive.
L’Evangeli, en canvi, ve a
mostrar-nos una de les grans paradoxes de la nostra fe, ja que el nostre Déu no
es deixa prendre mides, sempre s’escapa de les nostres suposicions fetes de
mirar massa arran de terra: el Déu que
convida, esdevé ara el Déu hoste, el Déu que es deixa convidar. En Jesús el
veiem arribar a Betània. Les paraules de Jesús a Marta: Marta, Marta, estàs preocupada i neguitosa per moltes coses, quan només
n’hi ha una de necessària. La part que Maria ha escollit és la millor, i no li
serà pas presa, no les entenc com una recriminació, sinó com un consell, a
ella i a nosaltres: si hem convidat Déu a formar part de la nostra vida, ben
cert que serà un bon hoste, però exigent. Perquè el Déu que escolta el clam del
necessitat i del pobre, és també el Déu que desitja ser escoltat. L’Amor
desitja ser estimat.
Avui, sense saber quines eren les
lectures que tocaven a la missa, he llegit un text de Sant Francesc com tenim
per costum de fer com a Invitatori. Providencialment, ara ho penso així, ha
estat el següent: I fem sempre en
nosaltres un estatge i un sojorn per a ell que és el Senyor Déu totpoderós,
Pare, Fill i Esperit Sant... (Regla no Butllada 22, 27a). També Sant
Francesc convidava els seus frares (i a tots els qui el volguessin escoltar) a
convertir-nos, com Abraham, en hostatgers de Déu, de donar-li estada i sojorn
en el nostre cor, per poder tenir accés a les seves delícies. Aquesta
Eucaristia d’avui és la realitat pregona d’aquest convit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada