Translate

divendres, 17 de gener del 2020

De profetes a reis (Divendres 1)


"Accedeix a això que el poble et demana". Aquesta és la resposta de Iahvè al profeta Samuel per dues vegades. Els fills d'Israel reclamen un rei que aglutini les tribus i les comandi. Samuel els ho vol treure del cap amb tota mena d'arguments, però el poble segueix insistint. "Dona'ls un rei", sentencia Iahvè al profeta. 

A partir d'aquí, els llibres de Samuel i de Reis presenten un doble discurs oposat: un a favor de la monarquia i l'altre en contra. Més que el debat polític entre monàrquics i republicans, el debat de fons és teològic, o si volem teocràtic: Iahvè ha de ser l'únic rei d'Israel, i els cabdills humans han de ser els seus servents fidels i exemplars.

dijous, 16 de gener del 2020

La responsabilitat sacerdotal (Dijous 1)


En la lectura del primer llibre de Samuel, la narració de la desfeta israelita a mans dels filisteus, acabava dient que l'arca de l'aliança va ser capturada, i que van morir Ofní i Finehès, els dos fills del sacerdot Elí. 

Si llegim els capítols previs ens adonarem que aquest final era previsible: els dos fills d'Elí, custodis de l'arca, ho feien mancats de reverència i de moralitat. La seva indignitat sacerdotal provocà la seva mort, la desfeta del poble, i la pèrdua del signe sagrat que l'aglutinava. El missatge del relat és un advertiment contundent sobre les nefastes conseqüències d'exercir les funcions sacerdotals sense la dignitat que mereixen.

dimecres, 15 de gener del 2020

Era de debò un profeta (Dimecres 1)


En la primera lectura, l'adolescent Samuel, el fill d'Anna, apareix servint l'afeblit sacerdot Elí. La seva mare ha complert la promesa de consagrar-lo al servei de Iahvè en el temple de Siló. 

Allí, el noi aprèn a discernir la veu divina quan li parla. Allí, al servei del sacerdot, al servei del culte del santuari, s'anirà forjant la seva personalitat de profeta: "tot el poble d'Israel, de Dan a Beer-Sabé, va saber que Samuel era de debò un profeta del Senyor".

dimarts, 14 de gener del 2020

Del sanglot a l'exultança (Dimarts 1)


"Que el Déu d'Israel et concedeixi el que has demanat". Aquest és el desig del sacerdot Elí a Anna, que plorava amargament la seva esterilitat. "L'any següent, va tenir un fill. Li posa el nom de Samuel, perquè era el fill que ella havia demanat al Senyor". 

El cant del Magníficat, que Maria proclama en l'evangeli de Lluc, s'inspira en el càntic d'Anna, que hem proclamat com a salm responsorial, i que és la continuació natural de la primera lectura.  

Anna, com a bona dona semita, primer plora a sanglots, i després exulta amb frenesí. Anna celebra de tot cor el Senyor i alça el seu front en honor d'ell, perquè ha viscut en primera persona que Déu "aixeca de la pols el desvalgut i treu el pobre de la cendra".

diumenge, 12 de gener del 2020

Passà per tot arreu fent el bé (Baptisme del Senyor 2020)


En la primera lectura, el profeta Isaïes, amb els seus inspiradíssims anuncis, descrivia el Servent de Iahvè, el messies sofrent que la tradició cristiana identificarà amb Jesucrist, però que Isaïes associava de manera col·lectiva amb el seu poble d'Israel. S'indica, amb frases curtes, la seva elecció divina: "Aquí teniu el meu servent, el meu estimat"; es senyala el seu tarannà discret i sensible: "no crida ni alça la veu, no trenca la canya que s'esberla"; s'expressa la seva determinació: "porta el dret amb fermesa, sense vacil·lar". De nou, repeteix els mateixos trets, perquè quedin ben clars: "t'he configurat i et destino a ser aliança del poble, llum de les nacions", "per treure de la presó els encadenats". És quasi grotesc comprovar que han passat els segles i els pobles seguim necessitats del mateix personatge; això sí, avui dia ha de ser laic, no fos que manifestant-se religiós perdés rellevància, confiança i representativitat. 

Aquesta lectura ens remet a "l'error humà" que, recentment, destrossava un avió comercial amb més de cent cinquanta passatgers quan s'enlairava de l'aeroport de Teheran. El míssil que l'impactà era una resposta equivocada per l'assassinat selectiu d'un general iranià. Recordem que, en conflictes anteriors, aquest tipus d'accidents se'ls anomenava "danys col·laterals". Que lluny estan uns i altres d'aquest tarannà descrit pel profeta Isaïes. 

Els Fets dels Apòstols, en boca de Pere, expliquen que Jesús sí encarnà aquest tarannà: "Déu el va consagrar, ungint-lo amb Esperit Sant i amb poder, com passà pertot arreu fent el bé". Amb aquesta darrera frase concretem la gran diferència entre el tarannà diví i el tarannà humà: nosaltres som capaços de fer el bé, de fer molt de bé, però "passar per tot arreu fent el bé", això només ho pot fer Déu. 

Per això els cristians, en l'escena del baptisme de Jesús, venerem Jesucrist com l'encarnació humana dels propòsits divins. L'evangeli de Mateu descriu a Joan Baptista gaudint d'una teofania, d'una manifestació divina expressada de manera gràfica amb el cel obert, l'Esperit Sant baixant, i una veu celestial proclamant: "Aquest és el meu Fill, l'estimat, en qui m'he complagut". Aquesta escena és la confirmació explícita de l'origen diví de Jesús: confirmat pel Pare i per l'Esperit Sant. El baptisme de Jesús també expressa la santificació de tot el que és terrenal i humà: Jesús santificava discretament les aigües del Jordà, tot el que ell tocava s'omplia d'Esperit.  

Per això nosaltres, cristians, participem de les aigües santificadores del baptisme. Per això ens atansem a Jesucrist a fi de santificar la nostra vida; no amb prodigis eloqüents i vistosos, sinó en la discreció de la nostra quotidianitat: fent tot el bé que puguem, i evitant tot el mal que puguem.