Translate

divendres, 10 d’octubre del 2025

No acceptaré res (Diumenge 28)

“No acceptaré res. T'ho juro per la vida del Senyor”. Així de brusc responia el profeta Eliseu a Naaman, que era el general en cap de l'exèrcit dels arameus, a qui el profeta havia guarit de la lepra. L’agraïment que aquell militar estranger i poderós volia expressar amb un regal rebia un rebuig sense contemplacions. Colpit per la guarició miraculosa i pel tarannà del profeta, que acollia estrangers com ell i rebutjava obsequis, Naaman decidia, a partir d’aleshores, dedicar el seu culte només a Iahvè, el déu d’Israel. Tota una lliçó de vida per part d’Eliseu que defuig regals i distincions, que acostumen a fer-nos perdre el nord, diluint valors i rectitud moral.

Sant Pau, seguia amb els consells al seu ajudant Timoteu. Compartia el seu empresonament que el convertia en una persona socialment mal vista i rebutjable. Talment com Eliseu impertorbable als regals, Pau contemplava impertorbable la seva marginalitat. Per aquesta raó afirmava amb convicció que: “les presons no poden encadenar la paraula de Déu” i que “Jo ho suporto tot per amor dels elegits”. La fortalesa de l’apòstol es manifestava sense fissures perquè la seva mirada existencial estava posada “en la glòria eterna que Déu ens dona en Jesucrist”, com ell mateix puntualitzava. Quantes vegades a nosaltres ens tremolen les cames i el cor al veure'ns desqualificats en públic pel que pensem o creiem!

L’evangeli de sant Lluc presentava l’episodi de Jesús interpel·lat des de lluny per deu leprosos, que li criden: “Jesús, mestre, apiadeu-vos de nosaltres!”. Malgrat la distància física, Jesús manifesta la seva proximitat i compassió i propicia la guarició. El miracle permetrà els leprosos reincorporar-se a la vida del poble, després que el sacerdot doni fe que la lepra ha desaparegut. Els deu leprosos deixen de ser marginats i només un ho agraeix donant glòria a Déu amb grans crits i prosternant-se als peus de Jesús amb el front a terra. El missatge de la paràbola és que el leprós tan agraït era també un estranger, un samarità, per tant, la seva marginalitat era doble, leprós i estranger. D’aquí el seu plus d’agraïment, com el del leprós siri Naaman amb Eliseu. Així mateix, Jesús tampoc cau en complaences i resol l’escena amb rapidesa, dient al samarità: “Aixeca't i ves-te'n. La teva fe t'ha salvat”.

dissabte, 4 d’octubre del 2025

Tinc davant els ulls devastacions i violències (Diumenge 27)

“Tinc davant els ulls devastacions i violències; hi ha baralles i s'aixequen discòrdies”. El profeta Habacuc es lamentava, amb aquestes constatacions, que les lluites de poder entre les potències del moment, els assiris i els babilonis, afectaven directament els pobles més petits, obligats a ballar al so de la seva música. Les declaracions del profeta continuen vigents i no entrem en concrecions, perquè malgrat el focus social i mediàtic d’aquests dies es concentra en una situació concreta, l’abast de les devastacions i les violències, de les baralles i les discòrdies ens afecten a tots, malgrat les intensitats siguin diferents. Tanmateix, el discurs dramàtic del profeta no vol ser catastròfic, sinó una invitació a la resistència que es fonamenta en la presència divina que parla enmig del drama: “L'home d'esperit orgullós se sentirà insegur, però el just viurà perquè ha cregut”. El salm responsorial ho corroborava quan proclamava: “Aclamem la Roca que ens salva”.

Sant Pau, continuava donant consells per escrit al seu ajudant Timoteu: “Tot el que has de sofrir juntament amb l'obra de l'evangeli, suporta-ho amb la fortalesa que Déu ens dona”. Com deia el profeta Habacuc, l’apòstol també convidava Timoteu a la resistència des de la fortalesa que dona la fe. Ho concretava a través de la imposició de mans que havia rebut d’ell mateix i per la força de l’Esperit de Déu, que no és de covardia, sinó de fermesa, d’amor i de seny. Un gran consell també útil per a nosaltres quan els vents ens bufen en contra.

A l’evangeli de sant Lluc, els apòstols demanaven a Jesús: “Doneu-nos més fe”, bo i apreciant el seu valor. Jesús aprofita l’avinentesa per donar-los dos missatges: el primer, relacionat amb les lectures anteriors i que constata el poder de la fe, que és capaç de canviar realitats que semblen impossibles de canviar. El segon missatge feia referència als que actuen o actuem moguts per la fe, on afirmava que no té cap mèrit obrar així; la raó és perquè fem el que ens toca fer com a creients, que és comportar-nos com Déu vol: responsables, receptius i obedients als seus designis, que sempre són en bé de tothom.