"N'hi havia cinc de prudents i les altres cinc desassenyades".
La paràbola de les deu noies que hem
escoltat a l'evangeli ens presenta un empat tècnic: cinc noies prudents i cinc desassenyades:
les primeres, previsores amb l'oli, entren amb el nuvi al convit; les segones,
menys previsores, es queden fora; i malgrat la seva insistència el nuvi respon
que no vol saber res d'elles. La paràbola presenta una
escenografia dels darrers temps i un missatge clarament religiós: se'ns diu que
hem d'anar proveïts de fe suficient per respondre a qualsevol imprevist; que en
aquest cas és la vinguda del nuvi, el mateix Jesucrist, que ve del cel a donar
compliment a la fi dels temps. En aquell moment no podrem improvisar, ens diu
la paràbola, com tantes vegades ens agrada de fer per lidiar situacions de tota
mena.
La paràbola de les deu noies exhorta al seny religiós, que invocava també la primera lectura quan es referia a la saviesa; però una saviesa que no hem d'entendre com una capacitat intel·lectiva o d'erudició, sinó com l'anhel de recerca de Déu, com la capacitat espiritual de discerniment que Déu atorga generosament a qui se li acosta amb sinceritat i humilitat. Tot plegat queda magníficament expressat pel salm responsorial quan deia: al principi: "Vós Senyor, sou el meu Déu; jo us cerco. Tot jo tinc set de vós, per vós es desviu el meu cor". I també deia al final del salm: "Quan des del llit us recordo, passo les nits pensant en vós".
És fàcil apreciar qui té seny i qui en té poc en el context religiós
d'aquestes lectures, però
traslladar-ho a àmbits socials i polítics esdevé complicat, i més si entrem en
la dialèctica del seny i de la rauxa catalanes en el procés d'independència. Posem un exemple: les 750.000
persones que ahir s'aplegaven al carrer Marina de Barcelona demanant la llibertat dels empresonats ¿les hem de
considerar amb seny o amb poc seny? Segons a qui ho preguntem, sabem la
resposta. Però els qui més invoquen el seny en aquest procés són els qui defensen el seu assenyat estatus
econòmic traslladant les seus d'empreses; són els qui mantenen el seu assenyat estatus
d'opinió pública menystenint la realitat; són els qui justifiquen el seu assenyat
estatus polític reprimint amb violència els qui consideren uns arrauxats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada