Dilluns IV de Pasqua,
18 d’abril de 2016
Ac 11, 1-18/Sl 41/Jn 10, 1-10
El bon pastor dóna la vida per les ovelles (Jn 10, 11). Ara que per als nostres germans de les Garrigues el recent Intercanvi gastronòmic de Les Borges
d’aquest cap de setmana a Arenys ha estat tot un esdeveniment, podríem dir que
aquesta frase de Jesús a l’Evangeli de Joan és com el segell de garantia per a
reconèixer la “Denominació d’Origen Bon
Pastor”: El bon pastor dóna la vida per les ovelles. Quan es fa realitat
aquesta frase? Quan Jesús mor a la creu. De fet, la seva mort és el cimal de la
demostració d’aquest amor per la humanitat sencera que començà ja la nit de la
institució de la Santa Cena: Ell, que
havia estimat els seus que eren al món, els estimà fins a l’extrem (Jn 13,
1). O encara més enllà: en el mateix
moment en què el Verb es féu carn i habità entre nosaltres.
Però és
també un cop mort, en el moment de la llançada, quan brollen sang i aigua (signes
sacramentals de l’Eucaristia i el Baptisme) com si fossin un altre segell de
qualitat, quan Jesús, el Bon Pastor, esdevé també allò que avui,
enigmàticament, diu als fariseus que no l’entenen: Jo sóc la porta de les ovelles.
Des
d’aquesta nafra oberta del seu costat, ho hem vist a la primera lectura, és
oberta la porta de la vida no només als jueus, sinó també als pagans, a la
humanitat sencera. Des d’aquesta nafra oberta del seu costat aquells que creuen
en Jesús entren a la vida, aquesta vida a desdir, perquè el Baptisme i
l’Eucaristia esdevenen aquests sagraments de la iniciació cristiana per mitjà dels
quals entrem a formar part del poble sant, sant no perquè nosaltres ho siguem
de natural, sinó perquè hem estat adquirits per Jesús, perquè som propietat seva.
Ara bé, formar part de la seva pleta ens demana preguntar-nos sobre si
veritablement som ovelles o som cabres. Si som dels qui escoltem amb docilitat
i amb delit la seva veu i el que vol dir-nos (conscients que sempre són
paraules que ens menen a la pau de la seva presència) o si, com les cabres,
anem a la nostra, tiramos al monte.
En el text
d’avui, però, també hi ha una altra accepció de Jesús com a porta que no és de salvació sinó d’autenticació per als que hi passen. Cal passar per Jesús, per la
porta que és Ell, perquè els qui ministrem en nom seu siguem reconeguts
veritablement com a pastors per al guarda, per Déu, i no ser tinguts per
lladres i bandolers. A bisbes, sacerdots, diaques i religiosos, sobretot, però
també a catequistes i agents de pastoral de tota mena ens cal passar a través de Jesús, entrar a la
seva escola, per ser veritablement reconeguts (no sols per Déu sinó també per
tothom amb qui tractem) com a “pastors” i no com a lladres i bandolers, és a
dir, com a gent que servint-se del Santíssim Nom de Déu vol ostentar una
autoritat que res té a veure amb la d’Aquell que vingué a servir i no a ser
servit. Que el Senyor ens ajudi, doncs, a considerar què significa avui, per a
nosaltres, passar per la porta que és
Jesús.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada