Ac 5, 34-42/Sl 26/Jn 6, 1-15
Heu sentit
parlar alguna vegada de llibres
interactius? Són llibres en què el lector pot intervenir directament en la
història que es narra o en el seu final. No sé si n’hi ha, imagino que sí, llibres electrònics interactius, però
els més rudimentaris són llibres en què un pot escollir diverses opcions i, segons
l’opció triada, el final del llibre pot canviar, de manera que pel preu d’un,
tenim més d’un llibre. El que no sé si sabeu és qui fou el primer que va
inventar el llibre interactiu.
L’inventor del llibre interactiu és
l’evangelista Joan.
Joan ha
escrit el seu Evangeli al voltant de set signes
de Jesús (l’evangelista no empra mai el terme “miracle”) que sempre són al
principi d’un discurs de Jesús. De tal manera que tenim set signes que encapçalen set
discursos de Jesús. El signe de
Jesús, en tant que signe, sol ser impactant i suscita immediatament una
reacció, una interpretació (com avui ens pot sorprendre que Jesús doni aliment
a uns cinc mil homes), però (i aquesta és una de les moltes genialitats de
Joan) si volem aprofundir en el signe, si volem saber vers on apunta realment
aquest, hem d’interactuar amb el
discurs que el segueix: escoltar el que diu Jesús i portar-lo constantment al
signe per veure com l’il·lustra i què vol dir. Heus aquí l’Evangeli interactiu segons sant Joan!
El signe
d’avui, la multiplicació dels pans i els peixos, està posat al principi del
discurs de Jesús sobre el Pa de Vida. Joan
dóna algunes pistes de lectura, l’esdeveniment passa quan s’acostava la Pasqua, la festa dels jueus. És important també
fixar-nos que Jesús prengué els pans,
digué l’acció de gràcies i els repartí entre tota la gent asseguda. El
context, doncs, és pasqual, les paraules són les de la institució de
l’Eucaristia... aleshores ¿què significa el signe?
Sabem que els miracles són espectaculars, però que aquests mai no són
concloents ni per conèixer qui és Jesús, ni per conèixer qui és Déu. De fet,
ens diu Joan, Jesús, sabent que anaven a
apoderar-se d’ell per fer-lo rei, es retirà tot sol a la muntanya. El signe
pot ser mal interpretat. Per això necessitem del discurs següent per
interpretar-lo correctament.
Com en una
bona sèrie de televisió us proposo que estiguem atents als propers capítols
(les lectures de l’Evangeli de la setmana pròxima) per saber a què apunta el signe d’avui. Potser hi trobarem el
sentit profund de la Pasqua cristiana i, també, de retruc, el sentit profund de
les nostres Eucaristies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada