
“En prendré alguns d'entre ells per fer-ne sacerdots o
levites”. Així
acabava la lectura del profeta Isaïes, on Iahvè anunciava la restauració de
Jerusalem per boca del profeta. Després de la devastació de la ciutat a mans
dels babilonis, es proclama l’hora de retornar i de renovar el culte del temple,
pel qual Iahvè escollirà sacerdots i levites dignes. De fet, per l’antic Israel
el culte del temple era l’aglutinant que identificava el poble; per això els
sacerdots i levites que en tenien cura assumien una gran responsabilitat religiosa
i social. Cert que això els donava un estatus de poder i autoritat, com també
succeïa en la tradició cristiana, però no podem oblidar, com deia la mateixa lectura,
que es tracta de persones que Déu escull per “servir” el poble i no pas per
“servir-se’n”. També volem creure que Déu segueix cridant homes i dones per
donar-li culte i servir les comunitats en les seves necessitats espirituals i
materials; per tant, cal que estiguem atents i que animem els altres a
estar-hi.
La carta als Hebreus argumentava la importància de la
correcció fraterna per a créixer en la vida de fe que es comparteix en
comunitat. De fet, la correcció, sempre ben feta, també ajuda a créixer en la
vida familiar, laboral i social. Així ens resumia la lectura els seus efectes
immediats i secundaris: “La correcció, de moment, no sembla que porti
alegria, sinó tristesa, però més tard, els qui han passat per aquest
entrenament en cullen en pau el fruit d'una vida honrada.”
L’evangeli de sant Lluc situava Jesús fent camí a Jerusalem
com a destí final de la seva vida. Els discursos de Jesús en aquest recorregut
són de caixa o faixa respecte la seva mediació com a salvador, res de mitges tintes. Per això
diu a tothom: “Correu, mireu d'entrar per la porta estreta, perquè us
asseguro que molts voldran entrar-hi i no podran.” Jesús explica que les
proximitats no serveixen: no n’hi ha prou de viure al costat d’una església,
sinó que cal entrar-hi, i si és per compartir l’eucaristia millor. Tampoc n’hi
ha prou en conèixer el catecisme, cal posar-lo en pràctica. Tampoc n’hi prou en
ser amic d’una monja, un frare, un capellà, un bisbe, o el mateix papa; o ser
una d’aquestes coses. Això no garanteix res. Com diumenge passat, Jesús
continua criticant l’autocomplaença religiosa i ens exhorta a ser uns “activistes”,
una paraula de moda per expressar algú amb conviccions i compromès, que també podem
aplicar al seguiment de Jesús viscut en comunitat.