diumenge, 5 d’abril del 2015

Esguardar des de la creu (Divendres Sant 2015. San Martí de Montnegre)

L’escultura de sant Francesc que hi havia en el Racó de la Pau representava una lloança serena a l’Altíssim. Ho expressaven els braços enlairats damunt el cap i les mans ajuntades en actitud orant. Les mans portaven gravats els estigmes que també apareixien en la resta del cos. Semblaven una marca natural, gens artificial, sense exagerar-ne la presència ni sense dissimular-la.

Hem de reconèixer que els estigmes de sant Francesc desvetllen una certa reserva en la nostra mentalitat moderna malgrat ens considerem creients. Volent explicar-ho tot racionalment com ens és costum, solucionem el cas amb un diagnòstic psicològic: els estigmes són la somatització de l’obsessió del sant per Jesucrist. No obstant, aquests senyals només eren la punta de l’iceberg. El que era decisiu i no es palpava era la vivíssima identificació del sant amb Jesús crucificat.

Mentre nosaltres esguardem la creu de Jesús des de sota, a certa distància i amb perplexitat, sant Francesc va fer un salt determinant: aprengué no a mirar la creu sinó a «mirar des de la creu» i associat al Crucificat. Aquest canvi de perspectiva li feren contemplar el món, els humans i la pròpia vida de forma diferent, cristificada. Tot era observat des de dalt la creu i tot passava pel sedàs del Crucificat.

Perquè contemplar la creació i el món des de la creu desvetlla admiració, reverència per la grandesa dels designis divins. Contemplar el humans des de la creu permet mirar-los amb tendresa i compassió, entreveient la presència lluminosa de Déu enmig de pecats i mesquineses. Contemplar la pròpia vida des de la creu permet veure-la de manera comprensiva, alliberada, aprenent a canalitzar les energies vers el que és essencial.

Contemplar les altures des de la creu permet acostar-nos a Jesús que ha travessat els cels, com deia la Carta als Hebreus. Permet acostar-nos espiritualment al tron de la seva glòria celestial, perquè des d’allí «es compadeixi de nosaltres, ens aculli i ens concedeixi, quan sigui l’hora, l’auxili que necessitem».

Contemplant-ho tot des de la creu no ens sembraran estranys els estigmes de sant Francesc. També captarem aquesta pregària del sant que sembla un joc de paraules: «Que jo mori per amor del vostre amor, quan us heu dignat de morir per amor del meu amor». També entendrem el seu Càntic de les Criatures, i com explica en Cinto en el seu llibre, la mirada cristificada des de la creu li permeté veure una creació reconciliada i en comunió, gràcies a la redempció obtinguda per Jesucrist que trenca barreres i confraternitza amb tot i amb tots. Sobretot entendrem la gosadia d’anomenar germana a la mort, contemplada com un pas necessari i anhelat per arribar davant Déu: «Benaurats aquells que la mort trobarà en la vostra santíssima voluntat, car la mort segona no els farà mal».

Sant Francesc és únic perquè feu quelcom fàcil de dir i dificilíssim de fer: passà de contemplar la creu a pujar-hi i mirar-ho tot des d’allí. Això feu que visqués l’ençà de manera desapropiada, perquè tenia fixat l’esguard vers l’enllà; perquè la creu enllaça cel i terra amb el pal vertical i abraça tota la humanitat amb el travesser.