dissabte, 28 de setembre del 2024

El crit dels segadors (Diumenge 26)

“Entraren en estat d'exaltació profètica i no paraven”. El llibre de Nombres explicava que aquestes són les conseqüències de rebre l’Esperit de Moisès. Eren setanta els ancians agraciats, seixanta-vuit presents en el lloc sant del tabernacle, on tocava; però dos d’ells absents i tanmateix receptors d’aquest do. “Tant de bo que tot el poble del Senyor tingués el do de profecia!”, és la resposta oberta i integradora de Moisès, que neutralitza l’intent de silenciar els dos ancians despistats. De fet, l’Esperit de Moisès es refereix a la seva autoritat moral per causa de la proximitat amb Déu. Aquesta autoritat, associada a una gran responsabilitat, quedarà, a partir d’ara, compartida; però, també envoltada d’afanys i lluites de poder. Ho reflectia el salm responsorial quan el salmista implorava: “Preserveu-me, Senyor, de l'orgull, que no s'apoderi de mi”.

En la mateixa línia s’expressava l’evangeli de sant Marc, en l’episodi on els deixebles de Jesús neutralitzen un home que guaria en nom de Jesús, sense pertànyer al grup dels cridats pel Mestre. “Deixeu-lo fer”, és la resposta de Jesús, eixamplant les fronteres del sentit de pertinença. Jesús es pronuncia a favor de la universalitat d’actuar en el seu nom, sense restriccions ni apropiacions del mateix: un missatge adreçat més als seus futurs deixebles, quan el seu seguiment quedarà institucionalitzat i convertit en ortodòxia. Però Jesús també declara la gran responsabilitat de parlar i actuar en el seu nom: si fer-ho bé implicarà una recompensa, fer-ho malament, tindrà un gran rebuig: “Valdria més que el tiressin al mar amb una mola d'ase lligada al coll”. Fer-ho malament és apropiar-se d’aquest do, per convertir-lo més en un guany propi que en un benefici pels altres: en suma, en un abús de poder.

El fragment de la carta de san Jaume anava dirigit als rics de la comunitat, no als rics en general. L’apòstol els ataca sense miraments i ho fa de manera provocadora per fer-los reaccionar: “Ploreu desconsoladament per les desgràcies que us cauran al damunt”. Les delícies terrenals i les seves possessions no els serviran de res, però sobretot, els seus abusos de poder, tampoc quedaran sense resposta: “El crit dels segadors ha arribat a les orelles del Senyor de l'univers”. El cop de falç no serà humà, sinó diví.