divendres, 11 d’octubre del 2024

Més que la salut i la boniquesa (Diumenge 28)

L’aprecio més que la salut i la boniquesa”. Ho afirmava la primera lectura referint-se a la saviesa, que també la  considerava com el tresor més gran que un ésser humà pugui aconseguir. Es tracta de declaracions que trenquen els esquemes humans habituals, però, en el fons, ¿quin profit en traiem de la salut, la boniquesa i la riquesa si som uns necis i uns caps de pardal? Els beneficis de la saviesa els expressava el final de la lectura: “Amb la saviesa m’han vingut tots els béns”.

Però la Bíblia no entén la saviesa com posseir molts coneixements per obtenir bons guanys, sinó com l’art de viure la vida amb sentit i amb l’esguard posat en les altures. Així ho concretava el salmista invocant Déu: “Ensenyeu-nos a comptar els nostres dies per adquirir la saviesa del cor”, i també: “Doneu encert a l'obra de les nostres mans”.

De fet, la sintonia amb Déu és fonamental perquè visquem la nostra vida amb seny i tocant de peus a terra. En aquest sentit, la carta als Hebreus proclamava, sobre la paraula divina, que "esclareix les intencions i els pensaments del cor". Per aquesta raó, quan ens manca lucidesa i discerniment a l'hora de prendre decisions, ens hi ajuda la paraula de Déu, que és “viva i eficaç, més penetrant que una espasa de dos talls”.

Per últim, l’evangeli de sant Marc explicava que la saviesa divina es manifesta encarnada en Jesús. Per això un home li pregunta què calia fer per obtenir la paraula divina, que “esclareix les intencions i els pensaments del cor.” Quanvida eterna. La invitació de Jesús a vendre el que tenia per donar-ho als pobres i, que a continuació el seguís, trencà els esquemes d’aquell home voluntariós, que, com detallava l’evangeli: “Se n'anà tot trist, perquè era molt ric”. Jesús aprofita l’avinentesa per qüestionar de manera provocativa la riquesa humana, no perquè sigui intrínsecament dolenta, sinó perquè la contraposa a les riqueses del Regne de Déu, encarnades en la seva persona. Per això Jesús explica als seus deixebles que, deixar-tot per seguir-lo a ell, és la millor manera de gaudir d'aquesta vida, però sobretot, per obtenir la vida eterna, el que aquell home ric volia aconseguir.