Translate

diumenge, 30 de desembre del 2012

Educació religiosa (Sagrada Família 2012)

Serà d’ell tota la vida” digué Anna, que portà al temple el seu fill Samuel, encara nen, per consagrar-lo a Jahvè. La nostra mirada contemporània ens fa esguardar amb ulls crítics el comportament matern d’Anna: no es pot marcar religiosament a un infant tan petit. Cal esperar a que creixi i comptar amb la seva opinió, altrament l’estem forçant i això no és pedagògic.
Defensem amb convicció aquest criteri sobre l’educació religiosa dels infants mentre, contraposadament, els portem de ben petits a escoles de música, a escoles de futbolistes o a escoles de llengües perquè els aprenentatges esdevinguin més naturals, ajudant-los a desplegar les  seves qualitats de bell principi. Sembla ser que, en aquests casos, sí que és pedagògic i no se’ls està forçant en res...
Aquesta incoherència posa de relleu la irrellevància que donem al fet religiós en la nostra societat actual, on les famílies, escoles i esglésies, condicionades per un pensament globalitzant, diluïm l’educació religiosa dels nostres infants en virtut d’uns criteris de falsa modernitat i fals respecte.
Tornant a Ana, sembla que no ho va fer tan malament, el seu fill cresqué amb una finíssima sensibilitat religiosa i esdevingué un dels profetes més destacats de l’Antic Testament. Passant a l’evangeli, contemplem una altra escena d’educació religiosa: els pares de Jesús el porten a un pelegrinatge a Jerusalem. Però aquí no podem criticar, car ja era un preadolescent de 12 anys. No obstant, Jesús anava al temple amb una bona educació religiosa que, de de ben petit, Josep i Maria li ensenyaren com a pares pietosos que eren.
A mesura que Jesús creixia, avançava en enteniment i es guanyava el favor de Déu i dels homes”. Es tracta d’una frase que ens serveix de meravella com a criteri educatiu: fer créixer en enteniment per guanyar el favor de Déu i dels homes. Ambdues coses alhora: el favor de Déu i el dels homes, no únicament el segon.
No renunciem a l’educació religiosa dels nostres infants. No la imposem, però tampoc la descuidem, altrament, quan siguin joves i necessitin expressar el que portin a dins els faltaran signes, paraules, gestos; en definitiva, educació religiosa. Una cosa és que hi renunciïn, però el que és trist és que ni això puguin fer perquè no ho coneguin.